Alla inlägg under mars 2015

Av Gunnar H. - 21 mars 2015 20:49

Nu är det tid att sätta igång med utomhusarbetet, tänkte jag - tog en semesterdag och åkte till stugan. Tyvärr var tajmingen med vädret mindre lyckad; någon timme efter att jag kom dit började snön falla och fortsatte att göra så hela natten. Jag hade precis hunnit spika upp några fågelholkar innan det var nödvändigt att bege sig inomhus. Det blev således inte mycket gjort denna gång (förutom holkarna då) - men jag lyckades i alla fall sätta upp en fasadflagga innan jag åkte hem.


Det var dock en mycket vacker vinterdag när jag vaknade tidigt på lördagsmorgonen - synd bara att vintern kom så sent (jag hade gärna sett sådana dagar från nyåret). Utomhusarbetet får vänta till påsken; jag kan inte tänka mig att det ska komma mer snö då.


          x8


 

Av Gunnar H. - 9 mars 2015 21:05

Nu när vintern verkar vara över för denna gång börjar det kännas smått oroligt i kroppen vad gäller sommarstugan - nu vill jag syssla med "friluftsaktiviteter" av varierande slag! All snö är borta från min tomt nu, så nu kan jag börja planera vad jag vill (och inte vill) göra med mina ägor.


Det var dock fortfarande lite kallt (och mycket blåsigt), så det blev mest inomhusaktiviteter även denna gång. Jag har möblerat om lite - jag insåg att med ett så begränsat utrymme finns det t.ex ingen anledning att ha tvenne matbord. Således demonterade jag det ena och nu ser det genast lite rymligare ut i storstugan. Jag insåg också att jag måste skaffa en bättre stege till sovloftet - den nuvarande är alldeles för ansträngande för en gammal man att använda. Upp gick det att komma, men att ta sig ned igen var lättare sagt än gjort...


Jag satte också upp ett par små brandsläckare - men jag hoppas förstås att de aldrig ska komma till användning!


Jag hann också ta en titt i uthuset - och det är en hel del bra saker som den förre ägaren överlät till mig. Det ska bli intressant att gå igenom alla lådor så småningom. Jag passade också på att rensa alla fågelholkar på tomten - nu visade det sig tyvärr inte finnas så många av dem; två hela och en som jag har tagit hem för att reparera. Jag ska nog sätta upp fler ganska snart.


Att använda utedasset känns fortfarande besvärligt, så prio ett är att bygga ett nytt och bättre sådant. Att köpa en färdig byggsats vore ju förstås enklast, men jag tycker att de är häpnadsväckande dyra. Å andra sidan är ju inte lösvirke gratis, så jag får grunna vidare på saken.


 


       Nu


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards