Alla inlägg under maj 2015

Av Gunnar H. - 24 maj 2015 20:23

Det blev en snabbvända (med hyrd skåpbil) till stugan med några saker som inte ryms i min lilla Hyundai Getz - en sängstomme med tillhörande resårmadrass, en liten byrå, plywoodskivor, trävirke och lite annat stort och smått. Nu när bäddsoffan är borta finns det plats för en riktig säng (som ju faktiskt tar lika stor plats). Det blev i varje fall en behagligare sömn än tidigare nätter i bäddsoffan (även om sängen egentligen är lite för mjuk för min smak). Av virket ska det så småningom bli en loftstege så att jag kan ta mig till "övervåningen".


Jag planterade också ett par miniträd - päron och körsbär. Jag hoppas att de kommer att rota sig och växa sig stora och bära massor av frukt så småningom. Jag hann med att kleta lite färg på insidan av ytterdörren; annars blev det inte mycket gjort denna gång (skåpbilen måste ju köras tillbaka till uthyraren).      

Av Gunnar H. - 17 maj 2015 18:02

Fredagen bjöd på varierat väder - det märks att sommaren är en bit bort. Lördagen var däremot klart bättre med sol nästan hela dagen - så nu var det äntligen läge att plocka upp alla grenar och kvistar som låg nedfallna överallt på tomten. Det blev en ordentlig hög till slut -  jag hoppas att detta är något som INTE behöver göras varje år. Nu undrar jag förstås vad jag ska göra av alla dessa kvistar; enklast är väl att elda upp dem (men får man göra det utan vidare?).


Så kom paret som köpt min bäddsoffa via Blocket och hämtade den - och nu blev det plötsligt gott om utrymme i stugan. Jag ska förstås ställa en säng där, men förhoppningsvis kommer det att kännas mindre trångt än tidigare. Jag böt också ut de klumpiga furuknopparna på lådor och skåp i köket mot mindre dylika, gjorda i porslin - ingen stor förändring, men det är de små små detaljerna som gör det! Jag började också måla insidan av ytterdörren vit; jag räknar med att köket kommer att kännas betydligt ljusare efter det. Det är ju tur att det alltid finns inomhusarbete att ta itu med när det bara regnar (som det gjorde under lördag kväll och söndag morgon).


Gullvivor i massor   Röda grankottar har jag aldrig tidigare sett   Så mycket      

Av Gunnar H. - 3 maj 2015 22:05

Fredag första maj var tyvärr ingen bra dag vädermässigt sett - det regnade mest hela dagen. Lördagen var inte mycket bättre den, så det blev mest stugsittande. På söndag tittade solen äntligen fram, så lite utomhusvistelse blev det tid för. Resten av tiden fixade jag lite inomhus; köket börjar snart bli klart enligt mina planer (ingen ombyggnad men ommöblering).


I storrummet (som jag något skrytsamt kallar det enda rummet) blev det också lite omflyttning av möbler - det känns inte riktigt lika belamrat nu som när jag flyttade in. En portabel garderob med Paris-motiv har tillkommit i ett hörn - någonstans måste man ju kunna förvara sina exklusiva kläder.


För övrigt var det intressant att se vilka blommor som har dykt upp på tomten; det ser betydligt trevligare ut nu än med en kal gräsmatta.

            

               


              
 


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards