Alla inlägg under juni 2015

Av Gunnar H. - 21 juni 2015 21:34

Midsommarhelgen kom och gick - på ett litet kick. Det blev inget traditionellt midsommarfirande i år, även om jag åt några knäckebrödsmackor med ägg och ansjovis och drack en öl därtill. Tiden i stugan ägnades i stället åt att olja in de träkonstruktioner som så småningom ska bli en latrinkompost; dvs. en lastpall och några pallkragar. Det finns förstås färdiga latrinkomposter att köpa, men tanken på att betala mer än 4 000 kronor för något som bara ska fyllas med skit fick mig att fatta beslutet att tillverka en egen lösning (som bara kostar en bråkdel av den summan).


Jag gjorde också färdigt min nytillverkade loftstege; jag hade tur med vädret som gjorde det möjligt att göra arbetet utomhus vilket underlättade det hela avsevärt. Loftstegen är inte vacker - men funktionell.


Det är en fantastisk lyx att kunna använda dammsugare i stugan; det var hur enkelt som helst att äntligen ta bort all spindelväv och döda insekter från utedasset. Det är en betydligt trevligare plats att besöka nu!


Brunnspumpen fungerar fortfarande sisådär - det är inte helt enkelt att pumpa upp vattnet från 39 meters djup. Jag börjar fundera på att installera en elektrisk pump i stället. Det skulle onekligen vara en bekväm lösning.


För övrigt växer det något alldeles fantastiskt på tomten - vid nästa besök är jag tvungen att klippa gräset som börjar bli väldigt högt nu. Jag har en känsla av att min kommande semester kommer att innebära en hel del arbete i stugan... 

     

Av Gunnar H. - 7 juni 2015 19:00

Jag beslöt att tillbringa nationaldagen i stugan - varmt väder var utlovat (men som vanligt stämde det inte med verkligheten). Fredagen var fövisso solig, så jag fördrev eftermiddagen med att skruva ihop en nyinköpt sågbock (från Granngården i Sala, 349 kronor) - det är lämpligt att hålla till utomhus vid dylika aktiviteter.


Lördagen bjöd på ömsom regn, ömsom sol, men med starka vindar som gemensam nämnare. Jag lyckades i alla fall knåpa ihop en sorts loftstege, så nu kan jag relativt enkelt ta mig upp till sovloftet (den tidigare stegen var definitivt inte anpassad för äldre överviktiga personer). Det blev en massa sågande och skruvande, men nu är den äntligen på plats - den ska bara målas så kommer den att smälta in i miljön. Den gamla stegen satt rejält fastspikad i väggen, men med hjälp att en god kofot lossnade den till slut och bitarna hamnade i öppna spisen.


De två små träd (eller snarare kvistar) som jag planterade vid förra besöket ser ut att ha rotat sig, så om en sisådär 25 år har de nog vuxit sig stora. Gräsmattan har vuxit till sig rejält och skulle behövt klippas, men det får anstå till senare tillfälle - när vädret är stabilare.


Glädjande nog har de två nya fågelholkarna jag satte upp i mars fått hyresgäster - trots att fåglarna (enligt experterna) ofta ratar nya holkar till förmån för gamla "inbodda" sådana. I den ena holken häckar svartvit flugsnappare och i den andra blåmes. De "gamla" holkarna däremot har inga hyresgäster såvitt jag kan se. Förhoppningsvis flyttar det in några fjäderfän i dessa också innan sommaren är över.


Solnedgång   Allt grönare   Ny loftstege   Liljekonvaljer på gång  

        
 

       

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards