Alla inlägg under juli 2015

Av Gunnar H. - 25 juli 2015 21:36

Semestern börjar närma sig sitt slut - i skrivande stund är det bara en vecka kvar innan det är dags att återvända till kontoret. Några dagar har jag använt till att fixa och dona i sommarstugan - inga stora projekt men sådant som har känts mer eller mindre nödvändigt.


Ett av dessa projekt har varit att göra utedasset mer komfortabelt; tidigare fanns där endast en portabel toalett som var aningen vinglig att använda. Jag funderade på att köpa ett monteringsfärdigt dass, men beslöt mig slutligen för att försöka göra det befintliga mer komfortabelt. Efter lite sågande och skruvande är det i stort sett färdigt; vad som återstår är ytterligare några lager färg. Det känns betydligt enklare (och bekvämare) att använda faciliteterna nu!


Min hemsnickrade latrinkompost är också färdigställd och tagen i bruk - det ska bli intressant att se om slutprodukten kommer att bli högkvalitativ jord...Jag är definitivt inte någon miljötaliban, men en kompost känns som ett bra sätt att ta hand om "restprodukterna".


Efter ha tillbringat några dagar i sträck i stugan inser jag hur skönt det vore med en bastu/dusch - så det får troligen bli ett projekt för de kommande åren.

           




Av Gunnar H. - 6 juli 2015 18:35

Nu har sommarsemestern börjat - så det var äntligen dags att spendera mer än en helg i stugan. Nu råkade det bli en helg, men det är en annan historia...det var i alla fall en av sommarens hetaste dagar. Gräsmattan framför huset hade nu hunnit växa sig halvmeterhög, så det blev ett slitande i hettan med gräsklipparen (en bensindriven sak som tur är). Den rådde inte på allt gräs, så det blev till att ta fram lien och försöka få ned resten (att slå med lie är dessvärre inte precis något jag är bra på, så det finns en del kvar att göra). Det blev inte lättare av att ha myriader av närgångna stickande/bitande myggor och bromsar runt omkring hela tiden.

 

Jag satte också ihop vad jag har tänkt ska bli en fungerande latrinkompost framöver - tanken är förstås att slutprodukten i den komposten ska bli finfin mylla med tiden. Det känns bättre att kompostera skiten än att gräva ned den på tomten.


Efter två svettiga arbetsdagar kändes det fantasiskt skönt att för första gången testa den portabla batteridrivna dusch som jag köpt på Biltema - vattentrycket var naturligtvis inte likvärdigt med duschen hemma, men ändå fullt tillräckligt för att kunna ta en uppfriskande dusch i vatten som värmts upp av solen.


               

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards