Alla inlägg under augusti 2015

Av Gunnar H. - 31 augusti 2015 20:46

Det blev ännu en helg i avkopplingens tecken - minimalt med arbete alltså. Det var också en helg med mycket sol och värme - en härlig sensommarhelg!


Jag hade stämt träff med en lokal elektriker som tittade förbi under söndagseftermiddagen - jag behöver ytterligare ett par vägguttag i köksdelen samt ett utvändigt uttag (absolut nödvändigt om jag fullföljer mina planer på att installera en elektrisk brunnspump). Jag inväntar en offert på hur mycket en sådan installation skulle kosta.


För övrigt blev det lite småfix här och där, men mest vila. Det var ju därför jag köpte stugan - inte för att renovera/bygga om/bygga till hela tiden utan för avkoppling!


       

Av Gunnar H. - 16 augusti 2015 20:14

Jag begav mig till stugan med målsättningen att bara vila - och lyckades nästan helt med det. Ingen målning, ingen sågning, ingen skruvning...rena lyxtillvaron! Bara lite allmänt småfix blev det. Riktigt soligt och varmt, även om nätterna börjar bli svalare nu...men denna gång var det inga grannar som körde motorsåg på kvällen. Man får vara tacksam för det lilla!


Utedasset fick en lampa, och nu känns det i det närmaste färdigt. Resterande förbättringar får anstå till nästa sommar.

Jag behövde inte ta fram vare sig gräsklippare eller lie - det verkar som om gräset sköter sig själv när det har blivit klippt en gång.


Jag hann med en kort tur tillfriluftsområdet Måns-Ols i utkanten av Sala. Där fanns det bland annat en näckrosdamm som jag gärna skulle vilja ta med mig till stugan....



       

Av Gunnar H. - 9 augusti 2015 20:06

Så blev det sommar igen (vilket jag inte hade trott) - dessutom lagom till att min semester tog slut. Det blev således en helg med strålande sol i stugan; denna gång inte med så mycket utomhusarbete. Jag tog dock åter fram lien och lyckades få ned det mesta av det återstående höga gräset; lien är ett fantastiskt redskap när man kan använda den (vilket jag dessvärre inte kan).


Denna gång var det främst inomhusarbete som var aktuellt; utedasset är nu målat ytterligare en gång (förhoppningsvis den sista för i år) och ser nu tämligen propert ut. Inne i stugan har jag satt upp några bokhyllor som är tänkta att inrymma mitt "fritidsbibliotek" - den ursprungliga tanken med sommarstugan är ju att det ska vara en plats för avkoppling (till exempel med en god bok) och inte bara arbete med det ena och det andra...


Jag skurade också golven ordentligt och fick som belöning en angenäm citrondoft i stugan; därefter lade jag ut några av de trasmattor jag har sparat genom åren. Det är fantastiskt vad lite tyg på golvet kan göra för trivseln! När detta var gjort (vid åtta-tiden på kvällen) tände jag en eld i öppna spisen och slog mig ned framför teven - varpå en av de närmast boende grannarna satte igång med att köra motorsåg under några timmar. Det hjälpte inte ett dugg att jag gick ut på förstubron och skrek "helvete" - det högljudda sågandet fortsatte. Sådant kan det vara - livet på landet!


I Sala finns det ett "återvinningsvaruhus" som har många intressanta saker - dit kommer jag att åka många gånger. Jag hittade denna gång boken som en av mina absoluta favortifilmer baseras på - "Little Big man".  En vacker dag kanske jag hittar den vattencistern som jag skulle vilja ha till stugan!


http://www.stromsbacka.se/


           









Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards