Alla inlägg under september 2015

Av Gunnar H. - 27 september 2015 19:54

På ett sätt känns det bra att sommaren är över - kravet på att utföra diverse sysslor i och omkring stugan blir av någon anledning lägre. Således tillbringades även denna helg i viloläge, så att säga. Elektrikern hade gjort ett bra jobb med elinstallationen, så nu slipper jag dra skarvsladdar kors och tvärs. Elsystemet har förstås också blivit säkrare genom installationen av en jordfelsbrytare.


Jag gjorde ett besök till second hand-butiken Strömbacka för att förhoppningsvis hitta ett lämpligt skåp till stugan. Jag fann också ett fantastiskt fint exemplar, som dessvärre en av de butiksanställda redan hade reserverat för egen räkning (och han ville inte släppa det heller). Synd, för det hade passat utmärkt hos mig! Däremot hittade jag ett par låd-/skåphandtag i gammal stil som visade sig passa utmärkt till "pottskåpet" som jag tidigare i år köpte i den lokala second hand-butiken (här hemma alltså). Skåpet passar utmärkt som nattygsbord i stugan (speciellt med de nya handtagen). Fotpallen till vilfåtöljen var också ett bra köp - nu känns det ännu vilsammare att slå sig ned framför teven på kvällen (denna gång i sällskap med whiskey och nötter).


Ute på vägen arbetades det hela helgen - nu har snart hela sträckan dikats och därefter antar jag att man börjar fräsa bort asfalten. Det ska bli intressant att se om trafiken kommer att minska när det blir grusväg hela sträckan!


         

Av Gunnar H. - 14 september 2015 20:50

Ännu en helg med fint sommarväder, men nu märks det att naturen vill gå till vila. Det kommer att bli en hel del löv att räfsa till våren anar jag...


Det blev inte så mycket gjort denna helg heller - jag passade på att testa min nyinköpta teleskopiska kombinerade grensåg/grensax, och den fungerade utmärkt. Gamla män ska ju som bekant inte klänga omkring på stegar, och det slipper jag förhoppningsvis i fortsättningen.


Jag ordnade till ett slags takbelysning inne i "storstugan", så nu behöver jag inte frukta mörkret (om jag nu hade sådana tankar). Det är fantastiskt bekvämt att ha el i stugan, eftersom det underlättar så mycket. Apropå el så har jag också bokat en elektriker som i veckan ska installera ytterligare några eluttag i stugan (och ett på utsidan) samt installera jordfelsbrytare (för min säkerhet).


Den före detta skogsbilsvägen - emellanåt frekvent trafikerad - som går utanför stugan ska omvandlas från asfaltväg till grusväg; det kanske leder till att trafiken minskar något (vilket jag inte har något emot). Jag fick den informationen av några av de bofasta grannarna boende längs vägen (trevligt folk). Möjligen blir det mer ljud från gruset...



 


 
 
 


 
 

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards