Alla inlägg under mars 2016

Av Gunnar H. - 28 mars 2016 17:36

Påskhelgen bjöd på mestadels vackert väder - soligt men blåsigt. Det är inte riktigt läge än att ta fram utemöblerna, men det känns inte alltför avlägset. Jag räknar inte med att vintern gör något försök till comeback nu (och det är jag glad för, trots att jag är vinterälskare).


Det blev inte något praktiskt arbete utfört denna helg, med undantag för rensning av fågelholkar samt uppsättning av min eleganta julklappsholk (som nu pryder den västra stugväggen). Alla holkar utom en var bebodda förra sommaren, och jag hoppas naturligtvis att få minst lika många hyresgäster igen.


Jag ställde också i ordning en "tvätthörna" i anslutning till utedasset - det ska bli intressant att se om min egenhändigt tillverkade vattenbehållare kommer att fullgöra sin funktion som jag tänkt.


Möjligen beroende på att det var påskhelg var det relativt många bilar som passerade på grusvägen utanför stugan - jag hoppas på att trafiken kommer att minska till sommaren.


               
 


Av Gunnar H. - 6 mars 2016 19:39

Man kan börja ana att våren är på ingående, men än har vintern inte släppt greppet (som tur är). Denna helg bjöd på på trist väder med snöblandat regn och temperaturer runt nollstrecket, så det var inte läge för utomhusaktiviteter. Då är det skönt att kunna slappna framför brasan och göra i stort sett ingenting.


Jag hann med ett besök till den trevliga "loppisbutiken" Strömsbacka i Sala, där man kan hitta de mest oväntade saker. Det var till exempel mycket oväntat att hitta en "vapensköld" för landskapet Lappland i en västmanländsk butik - men nu hänger den i alla fall vid stugdörren (jag vill ju lite skrytsamt påminna om min uppväxt i vackra Lappland som alla förstår).


Fåglarna måste förstås få mat, och så snart jag hade fyllt på alla behållare var det full fart i luften. Förutom de vanliga matgästerna (talgoxar, blåmesar, entitor och nötväckor) dök det upp några ovanligare sorter: trädkrypare och stjärtmesar (de senare har jag aldrig tidigare beskådat "live"). Förutom de sedvanliga harspåren fanns det även avtryck av ett hunddjur - om det var en räv elller en vanlig byracka som varit på besök låter jag vara osagt. Varg har jag dock uteslutit!


Trafiken ute på den lilla enskilda vägen har minskat sedan den gjordes om - men det kan oclså bero på att den nu under vintern är smal och gropig, vilket avskräcker vissa bilister. Jag har fortfarande svårt att förstå vem/vilka som är ute och åker där mitt i natten!



           

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards