Alla inlägg under juni 2016

Av Gunnar H. - 26 juni 2016 14:12

Midsommar kom och gick - med blandat väder och ungefär lika delar arbete och vila. Arbetet bestod i att på midsommardagen (när det var strålande solsken) börja klippa gräsmattan (samt andra utvalda delar av tomten). Till min stora förvåning startade gräsklipparen (en Klippo) på första rycket - sedan var det bara att köra på. Men, dessvärre var största delen av gräsmattan vattensjuk, så det gick ganska tungt - jag insåg att det behövs fler soliga dagar så att marken blir torrare. Således blev det en halvklippt gräsmatta - fortsättning följer vid nästa besök (förhoppningsvis i sällskap av en röjsåg).


Medan jag höll på med gräsklippningen kom en äldre gentleman cyklande ute på grusvägen - han stannade till och vi språkades vid ett slag. Det visade sig att han hade varit med och byggt min lilla stuga för nästan 50 år sedan. Tänk vad tiden går!


Resten av midsommarhelgen lyckades jag i stor utsträckning vila bort - utan att få dåligt samvete. Att sitta och glo på fågellivet kan vara riktigt avkopplande...      


            

          

Av Gunnar H. - 19 juni 2016 20:06

Snart är det midsommar - och det är väl då man kan säga att sommaren är här? Helgen blev en liten försmak av vad som komma skall; då tänker jag inte på att det regnade i stort sett oavbrutet utan på att det växer så det knakar. Det är dags att ta itu med lite "trädgårdsskötsel" om tomten inte ska bli alldeles igenvuxen.


Förra sommarens mödosamma slit med gräsklippare och lie sitter fortfarande i minnet, så till denna sommar har jag tänkt underlätta arbetet för mig; jag ska införskaffa en röjsåg/grästrimmer och hoppas att det går fortare och blir bättre än att arbeta med lien (jag är som jag tidigare skrivit inte alls van att arbeta med dessa - i och för sig beprövade - redskap).


Sedan ska jag försöka få igång gårdspumpen - den vill inte alls pumpa upp något vatten, så något är det jag gör fel. En elektrisk pump hägrar alltmer...


Eftersom vädret var som det var fanns det inte mycket att göra utomhus - så för en gångs skull blev det nästan uteslutande fotbolls-EM och vila. Det kanske är något med lantluften som gör att jag fort blir trött?


           



Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards