Alla inlägg under juli 2016

Av Gunnar H. - 24 juli 2016 22:40

Det blev ännu en långhelg i stugan - strålande solsken och upp mot 30 grader (vilket jag inte är förtjust i; jag föredrar svalare väder). Det blev därför inget utomhusarbete denna gång heller (läs: gräsklippning) - ni minns väl att Noel Coward sjöng "Mad dogs and Englishmen go out in the midday sun"? Eftersom jag är ingendera försökte jag således hålla mig inomhus.


I stället blev det inomhusarbete: jag installerade en friskluftsventil i utedasset för ökad komfort. Med hjälp av min tigersåg gick det ganska fort och jag är nöjd med resultatet. Om jag kan uppbåda mer energi ska jag så småningom sätta en solcellsdriven fläkt i ventilen.


På fredagseftermiddagen fick jag besök av min arbetskamrat Maria J. som hade vägarna förbi. Vi tog en fika i det gassande solskenet innan hon drog vidare. På lördagen åkte jag in till Sala för att bland annat handla planteringsjord - jag hade tagit med ett litet äppelträd hemifrån (köpt på Lidl) som jag hade tänkt plantera utanför stugan. Inte förrän sent på kvällen var det tillräckligt svalt för att jag skulle orka gräva en grop att stoppa ned trädet i. Nu står det i alla fall där och kommer förhoppningsvis att producera fina äpplen till näste stugägare.



Nöjd efter dagens slit             



Av Gunnar H. - 17 juli 2016 20:34

Emellanåt lämnar jag stugan för att åka hem och vila upp mig ett par dagar - än så länge är nämligen proportionerna arbete kontra fritid i stugan mycket ojämnt fördelade. Det är alltså betydligt fler vakna timmar jag lägger ned på arbete än på avkoppling (om man nu inte tillhör dem som räknar arbete som avkoppling).


Nu blev det i och för sig inte så mycket arbete vid detta tillfälle - lite småfix inom- och utomhus samt några vändor med gräsklipparen. Mest glad är jag över att jag lyckades få ett par staketsektioner på plats framför "uteplatsen". Staketstolparna trodde jag bara var att slå ned i jorden, men ack vad jag bedrog mig! Det verkar som stugan mer eller mindre ligger på en gigantisk berghäll, så det var inte tal om att kunna banka ned en halvmeter jordankare utan vidare. Som tur var mindes jag att jag i min ägo har en vinkelslip, och med hjälp av den kortade jag av dessa jordankare till en längd som kunde accepteras av jorden. Det blev inte världens stabilaste staket, men med tanke på omständigheterna får det duga.


Jag lyckades åter med konststycket att kunna duscha hela kroppen med endast 10 liter vatten - och lika fantastiskt var att det var mulet och cirka 17 grader när jag "klev in" i duschen; precis då skingrades molnen och solen skickade sina strålar mot mig. Det känns på något sätt lättare att duscha under de förutsättningarna...


Jag tog även en tur till Måns-Ols värdshus - förra gången jag var där var stället alldeles fullt. Jag hade tänkt hedra inrättningen med att beställa en god smörgås, men tyvärr var det en alltför lång kö för att jag skulle orka vänta. Det fick bli en Daim-strut vid badplatsen i stället.


         



Av Gunnar H. - 11 juli 2016 14:44

Så var det dags att spendera några semesterdagar i stugan - väderprognosen hade utlovat soligt väder mest hela tiden. Jag fick nu tillfälle att montera ihop och använda den nyinköpta röjsågen - som var mycket lättstartad och enkel att arbeta med (när jag väl gjort de nödvändiga justeringarna). Det visade sig vara en oerhörd skillnad i kraft mellan denna bensindrivna apparat och den eldrivna jag använder på tomten hemmavid. Jag hade också förståndigt nog tagit på mig heltäckande klädsel (med hjälm och allt) så bromsar och mygg var inget större problem. Däremot blev det mycket varmt att arbeta i gassande solsken, men jag fick ändå bort det mesta av det högvuxna gräset.


Jag lärde mig denna helg hur man lyckas med konststycket att duscha hela kroppen med endast 10 liter vatten - det går, men man får vara snabb! Det är en härlig känsla att duscha ute i det fria och låta kroppen soltorka...efteråt smakar det bra med amaretto-glass.


Staketet som jag hade tänkt sätta upp vid uteplatsen gick det sämre med - jag lyckades inte slå ned alla jordankare i marken (det kan vara så att jag stötte på berg). Till nästa besök ska jag korta av dessa jordankare och hoppas att det går bättre då.



         

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards