Direktlänk till inlägg 17 juli 2016

Ännu mer semester!

Av Gunnar H. - 17 juli 2016 20:34

Emellanåt lämnar jag stugan för att åka hem och vila upp mig ett par dagar - än så länge är nämligen proportionerna arbete kontra fritid i stugan mycket ojämnt fördelade. Det är alltså betydligt fler vakna timmar jag lägger ned på arbete än på avkoppling (om man nu inte tillhör dem som räknar arbete som avkoppling).


Nu blev det i och för sig inte så mycket arbete vid detta tillfälle - lite småfix inom- och utomhus samt några vändor med gräsklipparen. Mest glad är jag över att jag lyckades få ett par staketsektioner på plats framför "uteplatsen". Staketstolparna trodde jag bara var att slå ned i jorden, men ack vad jag bedrog mig! Det verkar som stugan mer eller mindre ligger på en gigantisk berghäll, så det var inte tal om att kunna banka ned en halvmeter jordankare utan vidare. Som tur var mindes jag att jag i min ägo har en vinkelslip, och med hjälp av den kortade jag av dessa jordankare till en längd som kunde accepteras av jorden. Det blev inte världens stabilaste staket, men med tanke på omständigheterna får det duga.


Jag lyckades åter med konststycket att kunna duscha hela kroppen med endast 10 liter vatten - och lika fantastiskt var att det var mulet och cirka 17 grader när jag "klev in" i duschen; precis då skingrades molnen och solen skickade sina strålar mot mig. Det känns på något sätt lättare att duscha under de förutsättningarna...


Jag tog även en tur till Måns-Ols värdshus - förra gången jag var där var stället alldeles fullt. Jag hade tänkt hedra inrättningen med att beställa en god smörgås, men tyvärr var det en alltför lång kö för att jag skulle orka vänta. Det fick bli en Daim-strut vid badplatsen i stället.


         



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunnar H. - Tisdag 27 feb 00:03

Årets andra stugbesök inleddes med sol - jämfört med förra månadens besök hade snötäcket minskat rejält i omfång; fläckvis var marken bar. Nu tror jag förstås inte att vintern är över än - det kommer nog att dröja åtminstone en månad innan det känns ...

Av Gunnar H. - Måndag 15 jan 16:52


Det första stugbesöket år 2024 gjorde jag då något mildare väder utlovades under några dagar. Tanken var att se till att allt var som det ska vara och att utfodra småfåglarna.   Precis som jag hade befarat gick det inte att utan vidare köra in på...

Av Gunnar H. - 11 oktober 2023 20:26

Hösten har varit osedvanlig varm hittills, men allting har ju som  bekant en ände. Nu var det läge att utnyttja det soliga vädret till att förbereda stugan för den kommande vintern - ett arbete som inte tar alltför lång tid; viktigast är att koppla u...

Av Gunnar H. - 20 augusti 2023 20:41

Den här sommaren har - hittills - varit lite speciell; har det inte varit för varmt har det varit för regnigt. Ingen av dessa vädertyper har känts optimala för ett stugbesök; som jag tidigare nämnt vill jag göra så mycket utomhusarbete som möjligt vi...

Av Gunnar H. - 16 juli 2023 21:26

Ibland är det alldeles för varmt, eller kallt, eller för regnigt för att vistats i sommarstugan - så upplever jag det i vart fall. Efter en period med värme och torka blev det lite svalare väder, så då kändes det lämpligt med ett nytt stugbesök - jag...

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards