Alla inlägg under augusti 2016

Av Gunnar H. - 7 augusti 2016 20:30

Så är då sommarens semester slut - men jag räknar med att kunna ta minst någon vecka ytterligare fram mot hösten. Denna helg bjöd på varierat väder, men mest solsken. Det lätta regn som föll gav mig anledning att låta såväl gräsklippare som röjsåg vila - nu växer det dessutom inte så fort att det känns akut med naturvård.


Därför ägnade jag mig åt att färdigställa min utomhusdiskbänk; efter inköp av virke, ytterligare mätande, sågande och skruvande är konstruktionen nu klar och utprovad med godkänt resultat. Ja, målning återstår, men den kan jag inte göra förrän om ett år (impregnerat virke måste ju som bekant torka ordentligt innan det målas). På Salas bästa andrahandsvaruhus hittade jag ett matchande diskställ - det kostade en hel krona. Jag har ännu inte mönsterskyddat min konstruktion, så det är (än så länge) fritt fram att bygga en likadan!   


Jag hade även tänkt att snickra ihop en dynlåda i gediget trä, men det får bli ett projekt för nästa sommar. Tills vidare får dynorna vila i en plastlåda (som i och för sig passar mycket bra till stugan - plastlådan har en struktur av imiterat trä) i väntan på bättre tider.


Jag är fortfarande förvånad över den relativt intensiva trafiken på den lilla enskilda grusvägen utanför stugan - inte för att jag störs, men det finns ju bekvämare vägar i närheten.


P.S Naturligtvis ska jag inte mönsterskydda min utomhusdiskbänk - jag har själv snott inspiration från andra konstruktioner men valde min egen lösning. Jag har sett såväl mer estetiskt påkostade varianter som enklast tänkbara konstruktion.



             

                     
   



Av Gunnar H. - 2 augusti 2016 20:38

Det blev ånyo ett kort besök i stugan - jag hade stämt träff med en brunn- och pumpexpert på måndag morgon. Dessvärre hade det uppstått ett missförstånd med tidpunkten, så vi ändrade besökstiden till kvällen samma dag. I väntan på detta åkte jag in till ett byggvaruhus och köpte lite virke för att skruva ihop en utediskbänk (alla sommarstugor ska ju ha en dylik nuförtiden). Diskbänken hade jag dagen innan köpt för en billig slant av en sommarstugeägare i Gräddö.


Efter några timmars mätande, sågande och skruvande mellan regnskurarna stod så underverket färdigt (i stort sett). Nu ska jag hitta en bra plats att ställa anordningen på.


Mot kvällningen dök så experten upp - han tittade på brunnen och höll med om att en elektrisk pump vore en god idé. Han ska skicka en offert - och jag är på det klara att det kommer att kosta åtskilliga tusenlappar att få tillgång till eget vatten. Det vore dock skönt att slippa släpa vattendunkar fram och tillbaka som jag gör nu.


För att få lite fart på fågellivet har jag varit tvungen att muta de små fjäderfäna med solrosfrön och dylikt. Det hjälpte, för nu var det rejäl trafik framför stugan. Jag har genom djupgående studier nu kommit fram till att domherren inte vill ha sällskap av andra än domhonan vid fågelbordet - allt annat jagar han iväg å det bestämdaste. Naturen är hård!


         




Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards