Alla inlägg under september 2016

Av Gunnar H. - 17 september 2016 19:31

Det varma och soliga vädret fortsätter, så jag tog några semesterdagar för att vila upp min trötta hjärna. Den här gången hade jag endast ett projekt i tankarna - att skruva ihop en enkel utedusch. Det visade sig dock inte gå helt enligt beräkningarna eftersom det var alldeles omöjligt att få  de avsedda jordankarna 60 centimeter ned i marken - det är helt enkelt för mycket ytlig berggrund/stenar där jag ville ha dem. Jag hade alltså tänkt mig en lösning där uteduschen skulle vara permanent förankrad i marken, men där fick jag vackert tänka om.


Det blev i stället en lösning med en slags portabel "bur", som jag vid senare tillfälla ska förankra lite stabilare i grövre virke. Det torde garantera att anordningen inte blåser omkull när vinden friskar i. Jag var naturligtvis tvungen att testa konstruktionen i skarpt läge - med hjälp av en nyinköpt elektrisk vattenvärmare (från Harvia) gick det mycket snabbt att få varmt vatten och det hela fungerade till belåtenhet. Nu behöver jag inte riskera att chockera skogsströvare med åsynen av min nakna kropp!


I övrigt blev det mest vila denna gång. Jag passade på att lämna in gräsklipparen för service, så till nästa sommar kommer gräsmattorna att se fantastiska ut. Nu känns det som om alla årets projekt är avklarade, så nu blir det avkoppling varje gång jag kommer till stugan. Hoppas jag!


               


Av Gunnar H. - 4 september 2016 21:22

Sommaren lider mot sitt slut och nu börjar en skönare årstid - fortfarande varmt men inte outhärdligt hett; vackrare färger och ljuvligare dofter - härligt!


Denna helg blev det bara avkoppling (förutom lite småfix i utedasset). Det är en fantastisk känsla att kunna sova ända till klockan nio på morgonen...och dessutom veta att det inte ligger några "måsten" framför en. Sängen är fortfarande aningen för mjuk, så det blir nog att investera i en hårdare madrass - då kan jag sova ännu längre på morgnarna.


Förutom ett besök på andrahandsbutiken Strömsbacka (och livsmedelsproviantering) uträttade jag inget nämnvärt. Vädret var något omväxlande med regn och sol och blåst, så jag kände inget direkt behov av utomhusarbete.


Sotaren hade veckan innan varit på besök - och som alla hantverkare verkar ha fått lära sig "städar" man inte efter sig när man är färdig (som att exemplevis bära tillbaka stegen man använt till att komma upp på taket). Nåväl, det är sån't man får ta - huvudsaken är att jag inte fått eldningsförbud i öppna spisen.


         


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards