Alla inlägg under oktober 2016

Av Gunnar H. - 16 oktober 2016 21:40

Jag har - sedan jag köpte stugan - haft en tanke om att göra en bättre förvaring för brasveden jag använder. Den här helgen blev det äntligen av (det känns i alla delar av min gamla kropp att jag har jobbat). Som vanligt arbetade jag utifrån en idé snarare än från en ritning, och slutresultatet blev ungefär som jag hade tänkt. Det återstår fortfarande att göra ett tak över vedställningen. Med facit i hand inser jag dock att jag skulle ha gjort en mycket större vedförvaring, men det får bli något att ta itu med nästa sommar.


Det blev således inte så mycket avkoppling denna gång, annat än en kopp kaffe och den sedvanliga syltmunken (plus en chokladcroissant). Det märks att det börjar bli ont om mat för fåglarna, för jag hann knappt låsa upp stugdörren förrän talgoxar, blåmesar, entitor och nötväckor satt vid de tomma fröautomaterna och tjattrade om mat. Även nötskrikorna håller sig framme för att få sin beskärda del av det goda. Denna gång såg jag även en ekorre kila över min uteplats.


Jag är fortfarande förvånad över att det är så pass mycket trafik på den lilla grusvägen utanför stugan; ibland kommer bilarna nästan som på ett pärlband. Inte för att det stör mig, men undrar gör jag.


               


Av Gunnar H. - 4 oktober 2016 00:07

Det vackra höstvädret fortsätter - när jag sitter och njuter av en kopp kaffe och blundar i solskenet är det svårt att förstå att vi redan är inne i oktober. Det här är ett väder helt i min smak - soligt men inte alltför varmt.


Därför blev det en långhelg i stugan; jag har insett att tre nätter i rad är optimalt - sedan är det skönt att åka hem och ta ett långt bad. Så länge räcker som regel även det vatten som jag - i avsaknad av en fungerande brunn - är tvungen att ta med hemifrån.


Avsikten  med helgens besök var avkoppling och inget arbete, men jag var först tvungen att slutföra konstruktionen av uteduschen. Nu är den lite stabilare och garanterat insynsskyddad (och även provduschad). Vattenvärmaren som jag nyligen köpte är ett utmärkt hjälpmedel - stora mängder vatten kan värmas upp på kort tid. Bra för såväl dusch som disk.


Bortsett från denna arbetsinsats bestod dagarna av fågeslskådning (från uteplatsen) och vila. Jag städade upp i uthuset som hade blivit svårt att ta sig in i - jag tog även bort ett ganska stort getingbo som jag upptäckte därinne. Som tur var var det tomt på getingar. Jag hämtade också gräsklipparen som varit inlämnad på service; det kostade mig 1 120:- att få den genomgången, så jag hoppas att den kommer att fungera klanderfritt nästa sommar.


Vid nästa besök är det dags att "stänga ned" stugan för säsongen (men förhoppningsvis kommer det att bli några besök även under vintern). Jag är glad att jag var tillräckligt klok att inte köpa en stuga med indraget vatten - nu har jag betydligt färre saker att bekymra mig om under vintern (inga frusna vattenledningar etc.).


                   

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards