Alla inlägg under mars 2017

Av Gunnar H. - 20 mars 2017 22:54

Nu är nog vintern över för denna gång, tänkte jag vid årets tredje stugbesök. Även denna gång var bilen ganska fullpackad med eldningstunna, madrass och diverse andra nödvändigheter. All snö var borta från tomten, så det började kännas som läge för utomhusarbete. Jag ska hitta ett bra läge att placera eldningstunnan på - sedan kan jag börja elda upp alla nedfallna grenar och dylikt som ligger och skräpar överallt på tomten.


Mina stuggrannar gjorde sitt första stugbesök för året  - jag avundas dem bastun de har. Det hör liksom till stuglivet att ha en bastu (tycker jag).


Söndagen bjöd på riktigt soligt väder, så det var läge att knipsa av diverse grenar och buskar som var icke önskvärda. Efteråt smakade det bra med fika i solskenet - jag lyckades till och med dåsa till några minuter. Sedan var det dags att provligga den nyinköpta Ikea-madrassen (Hövåg fast, 1 395:-). Den var betydligt skönare (hårdare) att ligga på än den gamla, så jag sov riktigt gott (nästan ända till kl. 08:00).


På måndagsmorgonen vaknade jag till ett snöfall - det hade jag inte alls väntat mig. Jag är visserligen mycket förtjust i snö, men det känns som om det räcker just nu - det kliar i mina fingrar att sätta igång med "trädgårdsarbetet"!


Jag ringde Strömsbacka (den lokala andrahandsutiken) och frågade om de var intresserade av att komma och hämta den gamla madrassen - det var de och det tog inte lång stund så var den madrassen historia (i vart fall för mig). Jag hoppas att de kan sälja den för en bra slant!


         


Av Gunnar H. - 5 mars 2017 19:42

Så var det dags för årets andra besök i stugan. Märkligt nog inträffade exakt samma sak som vid ett av mina besök i mars för två år sedan - strax efter min ankomst började det snöa rejält och fortsatte sedan hela natten. Som tur var hade jag inte heller denna gång planerat in några utomhusaktiviteter.


Jag lyckades baxa in den lilla kökssoffa jag köpte för några veckor sedan - den är nästan helt identisk med den soffa som finns i stugan sedan tidigare. Nu har jag med denna nya soffa skaffat mig lite mer förvaringsutrymme i köket (vilket är högst behövligt). När jag sedan hittat några mjuka dynor att lägga på denna soffa är köket färdigmöblerat!


Till min glädje hade den stora tallen precis invid stugan nu sågats ned av min markgranne (på uppdrag av mig givetvis). I sommar räknar jag med att kunna sitta på uteplatsen utan risk att få tallkottar i huvudet - samt att det kommer att bli mindre skräp (tallbarr) att sopa ned från taket. Möjligen kommer ekorrarna och fåglarna att sakna tallen, men det finns ju gott om andra träd på tomten.


För övrigt var det en lugn helg - jag hann med en sväng till Strömsbacka och lite matinköp inne i Sala. Därefter gick tiden åt till att betrakta det vackra vinterlandskapet och njuta av stillheten och doften av den brinnande brasan.


           


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards