Alla inlägg under juni 2017

Av Gunnar H. - 26 juni 2017 20:58

Vis av erfarenhet åkte jag detta år inte till stugan förrän på midsommardagens eftermiddag - det blir mindre tid för utomhusarbete på det sättet (avsikten med stugbesök är ju som bekant att koppla av). Nu blev det ändå tämligen omgående arbete - gräset hade hunnit växa sig rejält högt och en snar gräsklippning var således nödvändig. Eftersom det hade regnat en hel del den senaste tiden var såväl marken som gräset tungarbetat, och det kändes i ryggen av ansträngningen att skjuta runt gräsklipparen. Nu hann jag inte med att klippa allt eftersom det regnade ungefär varannan timme, men det mesta på framsidan hann jag med.


Eftersom vädret var som det var kostade jag på mig en utflykt till Biltema i Västerås, där jag inhandlade en batteridriven grästrimmer och lite annat smått och gott. På hemvägen stannade jag till vid Sätra Brunn, där jag köpte mig en välsmakande ägg- och ansjovismacka. Omgivningarna var vackra, så det stället besöker jag nog igen.


I övrigt var det stillsamt vid stugan - det var det svartvita flugsnapparparet som stod för aktiviterna (ett väldigt flygande för att fånga mat till sina ungar). Själv försökte jag koppla av i solskenet mellan regnskurarna så gott det gick.


Jag pratade också med en rörfirma om installation av en pumpautomat - vi är överens om priset så nu ska vi försöka hitta en dag för arbetet också. Det vore onekligen skönt att slippa bära omkring  på alla vattendunkar!


                 

Av Gunnar H. - 5 juni 2017 22:34

Detta stugbesök började något ovanligt - det första jag såg när jag skulle svänga in på stuguppfarten var en björk som blockerade infarten. Uppenbarligen hade det blåst ovanligt friska vindar sedan mitt förra besök, eftersom en så pass grov björk inte kunnat stå emot blåsten. Jag insåg att det skulle ta mig hela kvällen om jag med handsåg skulle få bort björken, så jag chansade på att en av mina bofasta grannar var hemma. Jag hade tur - det var han och inom kort kom han åkandes, medförande sin motorsåg. Det tog inte lång stund så var björken sågad i bitar och uppfarten var körbar igen. Vilken välsignelse att ha en sådan fantastisk granne!


Vädret var omväxlande (med en hel del regn) denna helg, så jag beslöt att låta gräsklippningen bero till nästa gång. Jag ägnade mig i stället åt lite småpyssel, som att måla taket till vedförvaringen och att färdigställa uteduschen. Apropå taket - jag hade ursprungligen tänkt lägga ett enkelt plasttak, men tyckte att plastskivan var för dyr. Jag köpte i stället råspont och oljelasyr - och i slutänden visade det sig kosta dubbelt så mycket som plasttaket skulle ha kostat. Där kan man verkligen tala om att snålheten bedrar visheten!


Utöver dessa ansträngningar innehöll helgen mest vila - att sitta inomhus framför en sprakande brasa och lyssna till regnet kan också vara avkopplande.


Jag har (äntligen) fått tag på en firma som ska återkomma (hoppas jag) med en offert på installation av en pumpautomat till min brunn. Jag hoppas att det löser sig på ett bra (och billigt) sätt - det vore skönt att slippa släpa på vattendunkar.



                   


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards