Alla inlägg under juli 2017

Av Gunnar H. - 20 juli 2017 20:56

Så har årets sommarsemester börjat - med soligt och varmt väder. Eftersom semester ska vara avkopplande försökte jag ignorera alla tankar på arbete vid stugan...och det lyckades så där. Gräsmattan (eller vad den nu kan kallas) var i behov av en frisering, så det blev till att ta fram röjsågen. När den arbetat färdigt var det gräsklipparens tur att ta vid. När jag äntligen var färdig såg det något mer välfriserat ut än tidigare. Hur min gamla rygg kändes efter förrättat värv är en helt annan historia.


Den övriga stugtiden kombinerades med ett par smärre utflykter; till Sätra brunn och till Stävresjön (den närmaste badsjön). På Sätra brunn har de kommit på den goda idén att hålla sommarpub med levande musikunderhållning varje onsdagskväll, så det kan nog tänkas bli ett besök där vid senare tillfälle (även om jag får avstå ölen eftersom jag måste ta bilen dit).


Den nyligen installerade pumpautomaten fungerar till belåtenhet - tänka sig att bara behöva vrida på en kran så kommer det vatten! Vad ska de hitta på härnäst?


Nu har jag i vart fall vatten så det räcker och blir över - såväl ekorrar som fåglar dricker och tackar för det!


             

Av Gunnar H. - 4 juli 2017 13:18

Nu har jag äntligen fått en fungerande vattenpump installerad vid stugan. Det känns onekligen lyxigt att bara vrida på en kran så börjar vattnet att strömma...precis som hemma!


Det tog installatören knappt två timmar att ta bort den gamla gårdspumpen med tillhörande sugslang och ersätta dessa med nyare varianter. Som tur är finns det gott om vatten i borrhålet (och det ligger dessutom ytligt), så det var inga problem att få den nya pumpen att dra upp vatten i mängd. Det var förvånansvärt bra tryck på det utströmmande vattnet - betydligt bättre än jag hade förväntat mig. Det var dock rätt mycket små partiklar (sandkorn) i vattnet, men jag hoppas att det klarnar så småningom.


Nackdelen med denna typ av pumplösning är att pumpen måste demonteras och förvaras frostfritt under den kalla årstiden, men det får jag förstås acceptera och vänja mig vid. Jag ska vid senare tillfälle också bygga någon slags låda att täcka pumpen med när den inte används.


Nu är det förhoppningsvis äntligen slut på fyllandet/transporterandet/bärandet av vattendunkar (i vart fall under sommarhalvåret). Har man en egen brunn är det ju smart att också utnyttja den!


 


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards