Alla inlägg under augusti 2017

Av Gunnar H. - 21 augusti 2017 22:04

Så fick jag då resultatet från analysen av mitt brunnsvatten - och som jag hoppades (och trodde) torde det inte vara några problem med att dricka det. Så här skriver laboratoriet:


Kemisk bedömning

Tjänligt med anmärkning (enl. Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning)

  • P g a ammonium (t). Ammonium kan indikera påverkan från avlopp eller liknande förorening. Kan förekomma naturligt i brunnsvatten tillsammans med höga järn och humushalter. Risk för nitritbildning föreligger.
  • P g a järnhalten (e, t). Järnhalten kan medföra utfällningar, missfärgning och smak. Risk för skador på textilier vid tvätt och igensatta ledningar. I vissa vatten kan olägenheter uppstå även vid lägre halter än 0,5 mg/l.
  • Fluoridhalten understiger för kariesförebyggande verkan gynnsamt värde.

Anmärkningar: e = estetisk, t = teknisk


De uppmätta värdena för ammonium och järn ligger mycket nära de rekommenderade godtagbara gränsvärdena, så nu kan jag med gott samvete lämna vattendunkarna hemma och dricka vattnet från brunnen istället (utom vintertid förstås, då pumpen är urkopplad). Det är möjligen lite synd att brunnsvattnet inte innehåller tillräckligt mycket fluor för att ha en gynnsam inverkan på mina tänder...


Vattenanalysen har dock den begränsningen att den endast omfattar en kemisk analys - framöver blir det troligen även en mikrobiologisk analys för att få reda på vilka mikroorganismer/bakterier som finns i vattnet.


Jag fick av en slump reda på att SGU har ett register över borrade brunnar i Sverige, och i detta register hittade jag information om min brunn; till exempel att den borrades den 31 juli 1981, har ett totaldjup av 46 meter och ska kunna lämna 400 liter vatten per timme. Intressant att få veta detta!


Nu blir nästa åtgärd att bygga en låda att ställa pumpen i, så att risken för att brunnen förorenas blir minimal.


    

Av Gunnar H. - 11 augusti 2017 13:51

Jag åkte till stugan med avsikt att 1) gräva en grop för att kunna gjuta fast en flaggstång och 2) att sätta upp nya hyllor ovanför diskbänken. Dessvärre blev det intet av dessa projekt; de konsoler jag hade köpt för att fästa hyllplanen på passade inte och eftersom det regnade mest hela tiden var det heller inte läge att gräva någon grop. Det fick mest bli vila i stället...vilket ju i och för sig är syftet med stugbesöken.


Mellan regnskurarna försökte jag mig på att flyga drake - det gick sådär, eftersom blåsten bara varade under någon minut i taget. Det var väl sisådär 50 år sedan jag senast provavde drakflygning...


Under lördagen gjorde regnet dock ett uppehåll, så det passade med att grilla hamburgare på eftermiddagen. Dottern och hennes hjärtevän kom på besök, så jag behövde inte grilla ensam. De hade även med sig en kameradrönare, så det blev lite filmning av stugan från ovan. Mycket intressant att få se mina enorma ägor i fågelperspektiv...


Jag tog även ett vattenprov från brunnen och som skickades till analys - det ska bli intressant att få veta vilken kvalitet vattnet har. Jag tar för säkerhets skull med mig dricksvatten hemifrån vid varje stugbesök. Förhoppningsvis kommer jag inte att behöva göra det i fortsättningenn.


           


Länk till drönarfilmen (8 minuter lång):

https://www.youtube.com/watch?v=XT9Fc8VlKX8&feature=youtu.be





Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards