Alla inlägg under oktober 2017

Av Gunnar H. - 29 oktober 2017 22:26

Brittsommaren är över, men det är inte riktigt vinterläge än - tänkte jag och tog en långhelg i stugan. Nu finns det inget som behöver tas itu med utomhus, så stugbesöken kan användas till bara avkoppling. Det gjorde jag också - kopplade av framför en varm brasa med whiskeyspetsad glögg och en film på teve.


Förutom ett besök i den lokala andrahandsbutiken och inhandlande av lördagsmiddag gick så hela helgen i vilans tecken - vädret var mestadels soligt om än ganska blåsigt och inte mer än cirka 5 grader varmt. Jag passade även på att fylla på mer fågelmat; de verkar äta som elefanter, alla dessa talgoxar, nötväckor, blåmesar, entitor och - inte minst - nötskrikor!


Jag har fått ett brev från Bergsstaten, där de informerar om att ett gruvbrytningsföretag (från Australien)  har ansökt om undersökningstillstånd enligt minerallagen. Området de vill undersöka omfattar min fastighet. Om undersökningstillstånd beviljas får det sökande företaget rätt att kartlägga berggrundens beskaffenhet för att se om det finns en fyndighet i området och om den i så fall är brytvärd. Som markägare kan man i princip inte neka till en sådan undersökning; däremot kan man få ersättning för skador och intrång som kan orsakas av undersökningen.


Så, teoretiskt sett kan min lilla stuga stå på en mineralfyndighet som kan resultera i gruvbrytning - det vore ju intressant, inte minst med tanke på min bakgrund som gruvarbetare en gång för länge sedan. Nu tror jag förstås inte på att det kommer att bli aktuellt med gruvbrytning på min fastighet - men tanken har slagit mig att jag kanske ska börja prospektera på egen hand!


               

Av Gunnar H. - 8 oktober 2017 16:26

Sådär - nu är de sista förberedelserna inför vintern gjorda. Vattenpumpen är urkopplad och undanställd, dasstunnan är tömd och fåglarna har fått mat (som borde räcka någon  vecka - de äter med frisk aptit, de små liven).


Vädret denna helg lockade inte till överdriven utomhusvistelse, men det är ju inte helt fel att sitta i bästa fåtöljen med whiskeyplunta, en bra film på teven och en brasa sprakande i öppna spisen - det är faktiskt riktigt avkopplande.


Stugan kommer förstås inte att stå "obebodd" fram till nästa vår - jag planerar (liksom tidigare år) att göra någon enstaka övernattning även under vintermånaderna. Av någon anledning känns det extra rogivande med stugbesök när snön täcker omgivningarna. Det beror antagligen på min uppväxt i den kalla nord....


           


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards