Alla inlägg under februari 2018

Av Gunnar H. - 25 februari 2018 14:21

Det blev ännu ett februaribesök i stugan - jag passar på när Gullvalla har klätt sig i vinterskrud. Det hade snöat rätt bra sedan mitt besök för två veckor sedan, så det var en del problem med uppfarten till stugan. Trots fyrhjulsdrift sladdade bilen hit och dit, och till slut blev jag tvungen att ta fram snöspaden för att hamna rätt med bilen. Svettigt värre!


Fredagkväll blev stillsam framför en brasa i öppna spisen och en långfilm på TV. Jag hade tänkt stanna i stugan på lördagen, men ändrade mig och åkte in till Sala och återvinningsvaruhuset; ett par skidstavar (40:-) kan vara bra att ha när man ska ta sig fram i snön. Där fick jag tipset att det var marknad på torget, så det blev ett besök även dit. Det visade sig vara den vanliga blandningen av hemgjorda charkuteriprodukter, yllevantar, flätade korgar, kläder, leksaker och dyra grekiska oliver (80:- för en liten skål). En ost-och baconkorv fick duga som lunch, och stadsbesöket avslutades med lyxfika på kondis.


Lördagkvällen förflöt på samma sätt som kvällen innan - det var också ett myckert vackert   månsken som jag tyvärr inte lyckades fånga med min mobilkamera. På nätterna sjönk temperaturen ned till runt -10, så besöken på utedasset fick gå snabbt!


Eftersom jag hade utebelysningen tänd på kvällen fick jag syn på haren som avsatt alla spår på tomten; jag tror att den smaskade i sig de fågelfrön som fallit ned från fröautomaterna. Det blev en väldig intensitet på fåglarna när jag fyllt dem med nya frön, nötter och talgbollar.

               

             





Av Gunnar H. - 12 februari 2018 15:22

Så var det dags för årets första besök i stugan. Det hade gått tre månader sedan senaste besöket, så det var på tiden. Allt var i sin ordning - inga ovälkomna besökare hade varit på besök. Däremot var det gott om harspår runt stugan - jag vet inte om det är en och samma hare som skuttar runt eller om stället är populärt i Gullvallas harkoloni.


Eftersom jag dras med begränsad rörelseförmåga just nu fanns det inte mycket att syssla med utomhus, förutom att fylla på med fågelmat. Det tog inte lång stund innan en nötväcka dök upp, och därefter var ruljangsen i gång. Att se hur fåglarna flyger fram och tillbaka är också en slags avkoppling.


Lördagen och söndagen blev det således mest stugsittande - annars var vädret bra med några minusgrader och lätt snöfall. På måndag morgon varnades det för ihållande "snöoväder", så jag packade ihop och åkte hem på förmiddagen. Nu visade det sig inte alls vara någon fara för påfrestande trafiksituation längs E18/70, så hemresan gick helt problemfritt.


               


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards