Alla inlägg under mars 2018

Av Gunnar H. - 25 mars 2018 17:23

Vintern verkar gå mot sitt slut - den här helgen var det plusgrader hela tiden och en hel del solsken. Det ligger dock fortfarande snö kvar på hela tomten, så det gäller att hålla balansen när man ska ta sig till stugan. Under fredagen blev det mest stugsittande, men på lördagen hämtade jag upp dottern och hennes hjärtevän på stationen i Sala. Vi åt en utmärkt (och ganska dyr) lunch på Måns-Ols utvärdshus; efter det åkte vi till stugan för fika och en stunds musikunderhållning (ukulele live). På kvällen skjutsade jag dem tillbaka till tågstationen - jag visste inte tidigare att det går direkttåg mellan Stockholm och Sala som bara har 75 minuters restid. Snabbt och bekvämt!


På söndagsmorgonen steg jag upp en timme tidigare än vanligt (eftersom vi gått över till sommartid under natten). Jag möttes av strålande solsken och en ekorre som satt under fröautomaterna och lät sig väl smaka av det som fåglarna sprätt ned på marken. Det var nästan synd att jag inte tagit ytterligare en dag ledigt för att kunna sitta ute i solskenet och njuta av värmen.


               

Av Gunnar H. - 11 mars 2018 16:27

Vintern kom sent i år, men när den väl kom var det med besked. Så mycket snö har det inte varit i stugan sedan jag köpte den i november 2014. Vid mitt förra stugbesök för två veckor sedan hade jag vissa besvär med att ta mig in på min uppfart, eftersom plogvallen var så pass hög. Snön var dock så pass luftig att jag klarade av att skotta bort den. Denna gång var dock plogvallen ännu högre och bestod av kompakt snö, så det fanns inte en möjlighet att jag skulle klara av att skotta bort den. Jag åkte därför till mina bofasta grannar lite längre nedåt vägen för att om möjligt få telefonnummer till den som ansvarar för plogningen. Det resulterade i att grannen och hans son packade in snösläde och snöskyffel i sin bil och skottade bort såväl plogvallen som min uppfart och även en gångstig till stugan. Helt fantastiska grannar! Utan deras hjälp hade jag aldrig kunnat ta mig till stugan denna gång, så jag är oerhört tacksam.


Det snöade lite lätt på fredagen, men temperaturen höll sig runt nollstrecket - det gick fort att få upp behaglig rumstemperatur i stugan. Förutom att fylla på med fågelmat (i stort sett allt var uppätet) var det inte så mycket att göra utomhus denna gång - ja, dasstunnan behövde tömmas vilket också gjordes. Jag installerade även ett kolmonoxidlarm i stugan - jag är inte helt säker på att det är alldeles nödvändigt, men det är ingen stor kostnad. Förhoppningsvis kan jag sova ännu bättre nu.


För övrigt återupprepade jag rutinen från mitt förra besök - alltså ett besök i Sala och "lyxfika" på Johanssons café. Det är absolut inget fel på Lidls syltmunkar, men - som man säger - omväxling förnöjer.


               



Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards