Alla inlägg under april 2018

Av Gunnar H. - 30 april 2018 23:22

Våren börjar så smått övergå till sommar - men träden har ännu har inte börjat lövas. Inte heller har gräset börjat växa i någon större utsträckning, så det finns inte så mycket utomhusarbete att göra. Denna gång sysselsatte jag mig med att


  • städa undan från förra besökets utomhuseldning
  • installera en jalusiventil ovanför kokplattorna
  • skruva ihop en transportvagn

Jag hade tänkt installera den elektriska vattenpumpen i brunnen, men insåg att det är lite väl tidigt på året för det arbetet. Jag ägnade i stället tiden åt att montera den nyinköpta transportvagnen (699:- på Byggmax); trots bruksanvisning tog det några timmar att få alla delar ihopskruvade. Fortsättningsvis slipper jag nu att kånka på tunga saker till, från och runt stugan.


Jag fyllde också på fröautomaterna, fast det nog är dags för fåglarna att skaffa mat på "naturligt" sätt. De verkar dock uppskatta Lidls fruktmüsli, uppblandad med solroskärnor. Min gamla bekanting den svartvita flugsnapparen har återvänt till sin vanliga holk, trots att den i år sitter lite lägre än tidigare. Jag upptäckte även att koltrasten har byggt bo på precis samma ställe som förra året (ena sidan av uthuset, på mina räfsor); en mindre bra plats enligt min åsikt men tydligen perfekt om man är koltrast. Jag hoppas att ungarna har hunnit lämna boet när jag behöver räfsorna.


       

       

            

     




Av Gunnar H. - 15 april 2018 15:41

Nu är det bara någon enstaka snöfläck kvar i markerna, så det känns definitivt som om våren har kommit. Det blev ett kort besök i stugan denna gång - min lillebror och brorson var med som sällskap (första besöket för dem). Det är förunderligt hur mycket man hinner uträtta på kort tid om man är flera som hjälps åt...


Efersom vädret var varmt och soligt tog brorsonen fram motorsågen (första gången den användes sedan jag köpte stugan - jag fick motorsågen på köpet) ur sin vinterdvala och kapade några fallna trädstammar i lagom längd för öppna spisen. Sedan fortsatte han med att elda upp en gammal träbyrå jag haft liggande under en gran något år och som jag tänkt köra till sopstationen med. Nu är det "problemet" löst. Eftersom brorsonen fortfarande hade energi kvar (även efter en improviserad tävling i luftpistolskytte mot sin far) tog han på sig uppgiften som grillmästare; vi avslutade således kvällen med grillad fläskfile och öl. Gott!


       

     




Av Gunnar H. - 8 april 2018 18:01

På bara två veckor har minst hälften av snön förvunnit - nu är ungefär halva tomten snötäckt, men det är bara någon decimeter tjockt snötäcke kvar. Det är fortfarande inte tid för något vidlyftigare utomhusarbete, men jag har i vart fall plockat fram solcellsbelysningen. Det behövdes naturligtvis även fyllas på med fågelmat (sista påfyllningen för säsongen) och en holk behövde spikas fast. Jag drog också fram soptunnorna till sin sommarplats (lite tidigt, sophämtningen börjar i maj), så jag slapp ta hem helgens sopor. För övrigt blev det mest sittande inom- och utomhus (och en shoppingtur till Sala). Vid nästa stugbesök räknar jag med att all snö är borta - då börjar det bli dags (äntligen) att börja elda grenar och liknande i min eldtunna.


           

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards