Alla inlägg under maj 2018

Av Gunnar H. - 27 maj 2018 19:05

Det ovanligt varma majvädret fortsätter, så det blev ånyo en stughelg. Dessvärre har även myggorna kommit, och dessutom i mycket stort antal. Ska man vistas utomhus behövs såväl heltäckande klädsel som mygghatt, vilket kan bli tämligen varmt i hettan (speciellt om man som jag hade arbete att göra). Denna gång har jag tillbringat stugtiden med att måla - dels en lastpall med tillhörande pallkragar och lock, dels en gammal planteringsbänk som nu får tjänstgöra i "tvätthörnan" som förvaringsplats för diverse utensilier. Det tog mig hela lördagen att göra detta; utan attack från myggen hade det troligen gått lite fortare.


På fredagseftermiddagen gjorde jag ett kort besök på Strömsbacka, där jag hittade en begagnad solstol till det facila priset av 40 kronor. När det var som varmast på lördagen drog jag mygghatten tätt på huvudet och lyckades slumra till en bra stund i denna solstol, så det var uppenbarligen ett bra köp.


Sedan förra besöket har gräset vuxit rejält, men jag hade inte energi att ta fram gräsklipparen denna gång. Jag får stå ut med att det ser tämligen vildvuxet ut på tomten. Mitt lilla äppelträd har dock inte vuxit mycket, men jag har i vart fall gödslat och vattnat det. Vattenpumpen fungerar som den ska, och nu ser vattnet som pumpas upp klart ut (och är mycket kallt).


               





Av Gunnar H. - 13 maj 2018 20:36

Det är länge sedan jag kan minnas en så här varm början på maj - och då passade det ju extra bra med en långhelg i stugan. Nu var det läge att ta itu med vissa utomhussysslor, till exempel att ta fram den elektriska vattenpumpen ur förrådet och installera den. Som tur var hade jag inga som helst problem att få den på plats och inkopplad - och så snart jag stoppat in stickkontakten startade pumpen och vattnet (om än grumligt i början) flödade hur lätt som helst. Det är onekligen bekvämt att slippa ta med sig vatten i dunkar hemifrån.


Eftersom det var så varmt (runt 25 grader) passade det också bra att ta fram varmvattenberedaren och värma brunnsvattnet så att jag kunde inviga uteduschen för i år. Det är visserligen inte mycket till tryck i den duschen, men känslan att stå där i solskenet och känna hur vattnet gör att två dagars smuts försvinner är fantastisk.


Jag funderade på att klippa gräset, men eftersom "gräsmattan" är full av diverse vackra blommor får det anstå ännu en tid. Jag får intala mig själv att det än så länge  bara är mitten av maj, så gräset får växa sig högre.


På lördagen tog jag en kort tur in till Sala för att handla lite förnödenheter. På vägen hem stannade jag till vid Måns-Ols utvärdshus, där jag bjöd mig själv på blåbärspaj med vaniljsås. Lyxigt värre! Det föll lite regn medan jag fikade, så då kändes det extra bra att sitta där och göra ingenting.


                       



Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards