Alla inlägg under januari 2019

Av Gunnar H. - 17 januari 2019 19:44

Det blev ett snabbesök i stugan - jag får passa på när det är vacker vinterväder. Det började snöa strax efter det jag lämnat hemmet på onsdag eftermiddag och fortsatte sedan under resten av dygnet. Nu är marken täckt av ett ungefär 15 centimeter tjockt snölager - det räcker för mig (det blir inte så mycket att skotta om det inte är mer).


Till min förvåning hade inte fåglarna ätit upp all den mat jag fyllde på vid förra besöket (för cirka 10 dagar sedan). Jag fyllde ändå på så att det ska räcka ett tag till; med all snö är det ju lite svårare för fåglarna att hitta "naturlig" mat. I övrigt blev det inget arbete denna gång heller. Jag hade hemma tillverkat ett par sittdynor till kökssofforna, och det visade sig att jag varit noggrann vid uppmätningen - dynorna passade med millimeterprecision.


               

Av Gunnar H. - 8 januari 2019 16:24

Snötäcket låg inte kvar så länge som jag hade hoppats - när jag kom till stugan denna gång var all snö borta; några enstaka isfläckar var allt som var kvar. Trots barmark blev det inget utomhusarbete, förutom lite småpyssel - jag skruvade uppp en liten strålkastare så jag har ljus även på baksidan av stugan, hängde upp en liten skylt (Privat) på "stoppbommen" och fyllde naturligtvis på med fågelmat.


Annars var det avkoppling framför brasan som gällde - min fantastiske bofaste granne Ulf hade lämnat flera säckar prima brasved på min farstubro, så det fanns mycket att ta av. Den här gången gick det snabbt att få upp en behaglig inomhustemperatur.


Väderlekstjänsten hade varnat för ymnigt snöfall under natten, med därtill hörande trafikproblem. När jag vaknade på tisdagsmorgonen var marken åter täckt av ett några centimeter tjockt snölager - mycket vackert. Jag hann dock inte njuta så länge av det vackra vinterlandskapet, eftersom jag ville åka hemåt innan det blev snökaos. Jag hade sådan tur att traktorn plogade den lilla vägen precis innan jag skulle åka, och väl ute på de större vägarna var det inga som helst problem att ta sig fram.


           



Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards