Alla inlägg under februari 2019

Av Gunnar H. - 27 februari 2019 23:41

Nu verkar det som om vintern bestämt sig för att dra sig tillbaka - och det sörjer jag inte över. Det är i stort sett helt snöfritt runt stugan nu, så det är lättare att ta sig fram. Det är ännu lite för tidigt att påbörja utomhusarbetet, men planera kan ju alltid göra.


Jag var nyfiken på att se om även jag hade haft vildsvinsbeök på tomten - och det hade jag. De hade dock inte på långa vägar bökat upp så mycket som de gjort på granntomten. Det kanske inte finns så mycket ätbart att hitta hos mig.


Vattenfall har kollat elledningen som går bakom min stuga, för att se om det finns träd som riskerar att falla över ledningen. De hade fällt ett träd som stod för nära, så de hade kapat ned det. Dessvärre hade de lämnat största delen av de grova grenarna på min tomt, trots att trädet stod på någon annans mark. Men, med hjälp av såg och handkraft lyckades jag återbörda alla delar av trädet till sin ursprungsplats (vilket känns i min gamla rygg nu). Det är inte alltid en dans på rosor att vara "hemmansägare"!


               



Av Gunnar H. - 14 februari 2019 21:33

Efter de senaste veckornas snö och relativ kyla slog vädret om och bjöd på plusgrader. Det innebar förstås att ett stugbesök var lämpligt. Snötäcket har sjunkit ihop ganska mycket, så nu är det lättare att ta sig fram.


Som väntat var nästan all fågelmat uppäten, så det var dags att fylla på med nya godsaker. Jag får dock hoppas att de frön som fåglarna sprätter ned på marken inte lockar till sig vildsvin; stuggrannens tomt hade haft besök av vildsvin och de hade bökat upp jorden en hel del. I och för sig finns det ställen på min tomt som skulle behöva grävas upp, men jag är inte säker på att vildsvinen vet vilka just dessa ställen är.


Det är ännu för tidigt att göra några utomhusarbeten, så det blev mest vila även denna gång (inräknat ett besök på Johanssons Café i Sala). Pistagesemla var en ny och angeäm upplevelse!


           



Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards