Alla inlägg under mars 2019

Av Gunnar H. - 28 mars 2019 20:52

Nu verkar det som om våren har kommit till stugan för att stanna. Det ligger förvisso någon enstaka snöfläck kvar här och där, men nu de smälter de snabbt bort.


Mitt huvudsakliga besök till stugan denna gång gällde (förutom miljöombyte) främst rensning av de fågelholkar som finns på tomten. Har jag räknat rätt finns det totalt åtta holkar utspridda runt stugan; jag rensade alla utom en, eftersom det i den redan verkade vara aktivitet på gång (och då ska man ju inte störa). Jag kan inte låta bli att imponeras av hur de små fåglarna hittar bomaterial och bygger ett fint rede av det. Det känns därför nästan synd att tömma holkarna, men enligt experterna bör man ju göra det (bland annat för att förhindra sjukdomsspridning).


Bortsett från detta göromål var det mest vila som gällde - det var skönt att sitta och dåsa till i solen, men så fort den gick i moln var kylan tillbaka. Å andra sidan är det ju ännu bara mars månad.


Jag har köpt ytterligare ett äppelträd på Lidl (extrapris 49:90). Det är ännu lite för tidigt att plantera det i den kalla jorden, så jag fick nöja mig med att jordslå den lilla kvisten. Jag hoppas att den överlever fram till dess det har blivit varmare. Det äppelträd jag planterade för några år sedan har knappast vuxit alls - jordmånen är kanske inte så lämplig för fruktträd. Jag får se hur det utvecklas; jag tycker att en sommarstugetomt absolut måste ha fruktträd. Jag var förvånad att ingen av stugans tidigare ägare hade planterat några fruktträd, men det finns kanske en "klimatbotanisk" anledning till det.


               


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards