Alla inlägg under maj 2019

Av Gunnar H. - 24 maj 2019 12:49

Varmt väder var utlovat, så det blev ett trenättersbesök i stugan. Det är skönt att som pensionär ha friheten att disponera tiden så att det är möjligt att göra stugbesök närhelst man vill (om vädret tillåter). Sedan förra besöket har växtligheten tagit ordentlig fart, och det är snart dags att klippa gräsmattan. Många blommor har också slagit ut, inte minst gullviva (som det finns hur mycket som helst av på min tomt).


Jag städade ur dasset någorlunda och tömde även tunnan; för övrigt blev det inte mycket till utomhusarbete den här gången heller - jag inriktade mig på vila. Jag tog fram solstolen från förrådet och lyckades till och med slumra till några minuter i solskenet. På kvällen var det dags för säsongens första utomhusdusch - trots alla mygg kändes det mycket uppfriskande.


Några timmar senare började åskan mullra, och därefter föll ett kraftigt regn, som fortsatte under hela natten och fram till lunchtid. Utmärkt för växtligheten! Jag har antingen glömt eller inte tidigare sett att jag har en liten syren på tomten; det luktar så gott så jag tror att jag ska plantera några fler så småningom.


         


Av Gunnar H. - 3 maj 2019 20:18

Jag åkte till stugan med tanken att tillbringa några dagar med utomhusarbete, trots att väderprognnosen varnade för kallare väder. Dessvärre visade det sig att prognoserna var mycket precisa, så av mitt planerade arbete blev det noll och intet. På onsdagen var det någorlunda soligt; det höll i sig på torsdag förmiddag, men sedan kom det regn, hagel och snö i nämnd ordning. Istället för arbete blev det en shoppingrunda i Sala - jag inhandlade bland annat material så jag nu har en något stabilare "stoppbom" på min uppfart. 


Till min glädje verkar det vara liv i den ynkliga lilla kvisten (som med tiden är tänkt att bli ett äppelträd) jag planterade för några veckor sedan. Även det lilla träd jag planterade för några år sedan har börjat lövas - jag hoppas att det får vara i fred för skogens vilda djur.


Det var full fart vid fågelmatningen - denna gång kunde jag se talgoxe, blåmes, entita, nötväcka, domherre, bofink, koltrast, större hackspett samt ringduva. Dessutom hörs ju andra fåglar som inte vill visa sig för mig. Mina fågelholkar verkar fortfarande inte vara bebodda; jag hoppas att fåglarna sätter igång med häckningen snart.



         





 

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards