Alla inlägg under juli 2019

Av Gunnar H. - 27 juli 2019 10:48

Nu är det högsommar, med temperaturer upp mot 30 grader. Egentligen är det ju då passande med viloläge i solstolen, men jag bestämde mig för att ta fram röjsågen (som egentligen är en kraftig gräs-/slytrimmer) och röja upp lite i vegetationen. På grund av alla stickande och bitande insekter var jag tvungen att ha heltäckande klädsel, vilket gjorde arbetet mycket svettigt. Efter några timmars arbete hade jag dock fått bort det mesta av den oönskade vegetationen, och nu ser det betydligt öppnare ut runt stugan.


Jag passade även på att ta bort ett oönskat getingbo; stort som en kokosnöt ungefär. Trots att hon hade hela skogen till sitt förfogande, valde drottningen att bygga sitt bo i en av mina förvaringslådor. Dessvärre var jag tvungen att avliva flertalet av getingarna för att kunna avlägsna boet; det bär mig emot att döda oskyldiga varelser.


Jag installerade även en liten solcellsdriven fontän - eftersom jag inte har något naturligt vatten i närheten får jag nöja mig med ett konstgjort porlande av vatten. Ljudet är onekligen rogivande.


               



 

Av Gunnar H. - 15 juli 2019 20:58

Fredagsvädret såg lovande ut, så det blev ett nytt stugbesök. Tyvärr hann solskenet övergå i regn innan jag hann fram till stugan, så det blev inget utomhusarbete av. Lördagen kom dock med bättre väder, så det var möjligt att tillbringa lite tid utomhus. Det är dock oerhört mycket mygg i farten; ska man vara ute någon längre stund får man se till att ha heltäckande klädsel.


Jag har köpt en mycket billig robotdammsugare; tanken var att använda den i stugan så jag slipper dra fram den riktiga dammsugaren så ofta. Den lilla robotdammsugaren visade sig fungera överraskande bra; på några vändor över golven sög den upp en imponerande mängd damm och småskräp. För 319 kronor kan man inte begära så mycket mer.


På söndagen var det soligt, så jag åkte in till Sala för att beskåda stadslivet. Till min stora förvåning låg stan i princip öde; inte ett enda öppet kafé lyckades jag hitta. Räddningen blev att åka till några söndagsöppna lågprisbutiker i utkanten av stan för att inhandla diverse mer eller mindre nödvändiga attiraljer. På vägen tillbaka gjorde jag en avstickare till Måns-Ols värdshus, som turligt nog var öppet. En god macka var precis vad jag behövde. Det blåste upp med regnstänk, men resten av söndagskvällen var solig och lagom behagligt varm.


På måndagsmorgonen väcktes jag av något som lät som stormvindar, men som bara var kraftigt regn. Jag insåg att vädret inte skulle förändras nämnvärt under dagen, så jag beslöt att avstå från de "underhållsarbeten" jag hade planerat och åka hem i stället.


               





Av Gunnar H. - 2 juli 2019 23:10

Det varma vädret sades fortsätta, och eftersom det dessutom anordnades "Silvergruvans dagar" i Sala blev det ett nytt stugbesök. Det var riktigt varmt väder hela helgen, och på söndagen besökte jag det arrangemang som årligen görs vid silvergruvan. Det var en marknad med försäljning av diverse - mest hemgjorda/hemslöjdade - produkter, samt tornering med riddare, vikingaslag och mycket annat trevligt.


Det mest intressanta för mig var förstås - gammal gruvarbetare som jag är - ett besök i underjorden. Det fanns något som kallas "Gruvan lever", där man med hiss transporterades 155 meter ned till en gammal bergssal. Det speciella var att platsen befolkades av tidstypiska gruvdrängar, som visade hur brytningen gick till i forna dagar. Onekligen en kontrast till modern gruvbrytning!


Efter en dryg timme i den kalla gruvorten var det skönt att komma upp i solskenet och äta en chilensk pirog. Det fanns mycket lockande sötsaker att inhandla - tyvärr har jag bestämt mig för att avstå från allt sådant av hälsoskäl, så det blev inga köp.


På måndagen kom jag mig äntligen för att byta ut den medfarna trappan till utedasset; det gick förvånansvärt mycket lättare än jag räknat med. Nu känns det lite enklare att besöka dasset. Jag målade även ett par arbetsbockar som jag köpt för en tid sedan. Innan jag var helt klar med det började det duggregna, och så småningom övergick det till ett rejält regn - det hade jag absolut inte räknat med. Resten av dagen blev det således bara inomhussittande (vilket ju är avkopplande också).


                           

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards