Alla inlägg under augusti 2019

Av Gunnar H. - 29 augusti 2019 21:04

Sommaren beslöt sig för att stanna kvar ytterligare ett tag, så jag gjorde ett nytt stugbesök. Dessutom hade jag fått en avisering om att sotaren skulle besöka mig för en brandskyddskontroll/sotning av min öppna spis, så det passade bra tidsmässigt. Kontrollen tog inte lång tid, och jag får fortsatt förtroende att elda i spisen. Det firade jag med att tända en brasa när mörkret fallit på; inte nödvändigt men hög mysfaktor.


Jag funderade ett tag på att klippa gräsmattan inför vintern, men jag beslöt mig för att låta bli. Den får växa i fred fram till nästa sommar. Dessutom var det för varmt (upp mot 30 grader) för att gå omkring med gräsklipparen. För att ändå ha gjort något nyttigt tog jag itu med att fixa en provisorisk reparation av utedasset; det är tydligen ett hål i yttertaket, vilket medfört att innertaket och en av de bärande bjälkarna såg ut som om de angripits av termiter. Jag fick ta bort en del av bjälken och ersätta den med friskt virke. Det kommer förhoppningsvis att innebära att taket inte störtar in när snön lägger sig på det. Jag skulle egentligen vilja riva utedasset och ersätta det med ett nytt. 


I övrigt avstod jag från arbete - jag lade mig i solfåtöljen och lyckades slumra till under någon timme (första gången i sommar). Dessvärre gick tyget i fåtöljen sönder när jag reste mig ur den, så något mer vilande blev det inte. Det är en liten tröst att jag endast betalade 40 kronor för den fåtöljen härom året. Jag packade in den och lite annat skräp i bilen och åkte in till återvininngscentralen i Sala; det ser lite snyggare ut på tomten nu.


På väg tillbaka till stugan passade jag på att besöka Måns-Ols värdshus - jag hade tänkt beställa en lunchmacka, men det slutade med att jag åt en riktig lunch i stället. Sedan jag blev pensionär har jag inte ätit många luncher; det blir mest "brunch" nu för tiden.


Det var som sagt mycket varma och soliga dagar - med undantag för onsdag kväll, då det började blixtra och mullra rejält. Det höll  på fram till morgonen; dock kom det förvånansvärt lite regn.


           




Av Gunnar H. - 17 augusti 2019 20:26

Det blev ytterligare några dagar i stugan; som vanligt med växlande väder. Jag hann med att såga ned diverse grenar på tomten enligt plan; nu skulle jag vilja såga ned några träd (vilket jag dock inte har kunskap nog för att göra). Det blev en ganska rejäl hög med grenar jag fick släpa iväg.


Jag satte också upp en solcellsdriven strålkastare med rörelsedetektor vid utedasset/tvättplatsen - det är bra att se om man har tvättat sig ordentligt!


Jag fick besök en förmiddag av några herrar, utsända från Vattenfall; de hade fått order om att ta bort en hel del grenar som var för nära elledningen som löper längs med min tomt. Efter avklarat arbete bjöd jag dem på kaffe och kaka.


I övrigt struntade jag i arbete; någon gång ska man ju ta sig tid att vila också!


         


 

Av Gunnar H. - 3 augusti 2019 12:12

Det blev ett nytt stugbesök - denna gång med tanken på att färdigställa den lilla fontänen. Till nästa år kanske jag gör en större variant; jag vill dock först se hur det fungerar med den utrustning jag har. Hittills ser det bra ut.


Jag hade också tänkt såga ned ett antal grenar, men upptäckte att min långa grensåg var kvar hemma. I stället gav jag mig på att ta bort en del synliga trädrötter som utgör en snubbelrisk (speciellt när det är mörkt). En del fick jag bort med hjälp av grensax, men det finns fortfarande en del kvar. Helst skulle jag vilja lägga ut ett par kubikmeter jord över vissa ojämna ytor, men det får anstå. 


Eftersom det blev ett kort besök denna gång hann jag inte med så mycket mer. Nästa gång hoppas jag att det blir läge att lägga sig i solstolen en stund och inte alls tänka på arbete!


       


 



Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards