Alla inlägg under oktober 2019

Av Gunnar H. - 26 oktober 2019 20:39

Vintern verkar vara ovanligt sen detta år - det är slutet av oktober och vid  detta stugbesök var det soligt och drygt 10 grader varmt. Men, förberedelserna inför eventuellt vinterväder måste ändå göras - och nu är allt klart. Det som behöver övertäckas är nu täckt, och allt löst är undanställt.


Det är nu det känns skönt att tända en brasa och njuta av stugvärmen - ja, kanske inte primärt för värmens skull men desto mer för mysfaktorn. Jag är glad att jag har elektricitet indraget så att jag kan titta på TV/video när kvällen känns lång och mörk. Ute är det definitivt så mörkt det kan vara; det finns ingen gatubelysning utmed den lilla grusvägen förbi min stuga. Det gör å andra sidan är stjärnhimlen framträder mycket tydligt; speciellt nu är träden är avlövade och inte skymmer sikten uppåt.



       




 
 


Av Gunnar H. - 5 oktober 2019 18:46

Så var då sommaren definitivt över - innebärande tid för att förbereda stugan inför vintern. Som tur är har jag inga tidskrävande saker att göra; det viktigaste är att koppla bort och ställa undan vattenpumpen. Sedan är det förstås även dags att plocka bort och täcka över diverse attiraljer - men det tar inte lång tid. 


Det var blåsiga och regniga dagar och inte helt bekvämt med utomhusarbete; desto skönare att elda i öppna spisen och njuta av värmen. Vinterhalvåret är en bra tid att bara njuta av stugbesök, eftersom det knappt finns något att göra utomhus (utom att fylla på fågelmatningen och skotta snö).


Blir det alltför långtråkigt i stugan är det ju nära till stan, där jag kan fördriva tiden med att inhandla mer eller mindre nyttiga ting (till exempel en groda i plåt).


         


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards