Alla inlägg under mars 2020

Av Gunnar H. - 23 mars 2020 17:22

Vintern är slut, men våren verkar tveka om sitt intåg. Snön är visserligen borta, men trots soliga dagar är nätterna fortfarande kylslagna. Anledningen till mitt stugbesök denna gång var främst att jag viille se till att mina fågelholkar var klara att tas i besittning ännu en säsong. 


Jag rensade därför samtliga holkar och satte upp två nya (som jag själv tillverkat); nu finns det totalt åtta fågelholkar runt stugan. Jag tror att det finns plats för ytterligare en. Eftersom min fysiska form inte är den bästa för tillfället kändes det nästan våghalsigt att kliva upp på en stege och balansera ett par meter ovanför marken; men - friskt vågat, hälften vunnet! Nu är allt klart för mina små hyresgäster...


När vädret blir lite varmare kommer jag att behöva reparera ytbeläggningen på mina uthus; nu sitter det tjärpapp där och bitvis har den släppt. Att lägga plåttak vore praktiskt, men tyvärr är det för kostsamt för mig, så det får bli tjärpapp igen.


Min vänlige bofaste granne hade sågat ned den omkullblåsta björken vid min uppfart, så nu återstår det för mig att såga upp resterna i mindre beståndsdelar (lämpliga att elda i den öppna spisen). En del kommer att hamna i min eldningstunna, som jag ännu inte använt "på riktigt".


           


Av Gunnar H. - 7 mars 2020 20:38

Till min förvåning var det nästan vinter vid årets andra stugbesök; inte så mycket snö, men det mesta av marken var ändå snötäckt. Jag hade redan gett upp hoppet om att få se snö i stugan, så det blev en positiv överaskning. Det var även minusgrader under min vistelse, så snön hann inte smälta bort, trots solsken.


Ännu en björk hade blåst ned vid min uppfart, men som tur var hade den ramlat åt rätt håll. Min vänlige granne ska såga ned resterna av stammen vid senare tillfälle. Apropå såga - marken bakom min stuga har fått nya ägare, och de höll på att röja upp och gallra ut en del träd. Förhoppningsvis kommer jag att få en finare skog att titta på genom mitt köksfönster.


Förutom att fylla på med fågelmat blev det inget arbete uträttat den här gången heller - det är skönt att kunna lägga sig på sängen och ta en tupplur, nu när åldern börjar ta ut sin rätt (tur jag har något att skylla på). Vid nästa stugbesök räknar jag dock med att sätta igång med diverse utomhusarbeten.


       


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards