Direktlänk till inlägg 23 mars 2020

Aprilväder i mars

Av Gunnar H. - 23 mars 2020 17:22

Vintern är slut, men våren verkar tveka om sitt intåg. Snön är visserligen borta, men trots soliga dagar är nätterna fortfarande kylslagna. Anledningen till mitt stugbesök denna gång var främst att jag viille se till att mina fågelholkar var klara att tas i besittning ännu en säsong. 


Jag rensade därför samtliga holkar och satte upp två nya (som jag själv tillverkat); nu finns det totalt åtta fågelholkar runt stugan. Jag tror att det finns plats för ytterligare en. Eftersom min fysiska form inte är den bästa för tillfället kändes det nästan våghalsigt att kliva upp på en stege och balansera ett par meter ovanför marken; men - friskt vågat, hälften vunnet! Nu är allt klart för mina små hyresgäster...


När vädret blir lite varmare kommer jag att behöva reparera ytbeläggningen på mina uthus; nu sitter det tjärpapp där och bitvis har den släppt. Att lägga plåttak vore praktiskt, men tyvärr är det för kostsamt för mig, så det får bli tjärpapp igen.


Min vänlige bofaste granne hade sågat ned den omkullblåsta björken vid min uppfart, så nu återstår det för mig att såga upp resterna i mindre beståndsdelar (lämpliga att elda i den öppna spisen). En del kommer att hamna i min eldningstunna, som jag ännu inte använt "på riktigt".


           


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunnar H. - Tisdag 27 feb 00:03

Årets andra stugbesök inleddes med sol - jämfört med förra månadens besök hade snötäcket minskat rejält i omfång; fläckvis var marken bar. Nu tror jag förstås inte att vintern är över än - det kommer nog att dröja åtminstone en månad innan det känns ...

Av Gunnar H. - Måndag 15 jan 16:52


Det första stugbesöket år 2024 gjorde jag då något mildare väder utlovades under några dagar. Tanken var att se till att allt var som det ska vara och att utfodra småfåglarna.   Precis som jag hade befarat gick det inte att utan vidare köra in på...

Av Gunnar H. - 11 oktober 2023 20:26

Hösten har varit osedvanlig varm hittills, men allting har ju som  bekant en ände. Nu var det läge att utnyttja det soliga vädret till att förbereda stugan för den kommande vintern - ett arbete som inte tar alltför lång tid; viktigast är att koppla u...

Av Gunnar H. - 20 augusti 2023 20:41

Den här sommaren har - hittills - varit lite speciell; har det inte varit för varmt har det varit för regnigt. Ingen av dessa vädertyper har känts optimala för ett stugbesök; som jag tidigare nämnt vill jag göra så mycket utomhusarbete som möjligt vi...

Av Gunnar H. - 16 juli 2023 21:26

Ibland är det alldeles för varmt, eller kallt, eller för regnigt för att vistats i sommarstugan - så upplever jag det i vart fall. Efter en period med värme och torka blev det lite svalare väder, så då kändes det lämpligt med ett nytt stugbesök - jag...

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards