Alla inlägg under oktober 2020

Av Gunnar H. - 19 oktober 2020 00:51

Detta stugbesök blev lite annorlunda - när jag kom till stugan på fredagseftermiddagen visade det sig att det inte fanns någon ström. Efter att ha kollat alla elcentraler kontaktade jag Vattenfall och fick veta att det var strömlöst i mitt närområde; felet beräknades vara avhjälpt kl. 16.00 Ingen fara, tänkte jag - det är fortfarande ljust ute och runt 10 grader varmt. Dessvärre sköts tidpunkten för att strömmen åter skulle kopplas in fram; som tur är har jag gott om fotogenlampor och ljus i stugan, så även när mörkret föll efter ett par timmar var det ljust i stugan. Det var dock svårare att hålla värmen - att elda i öppna spisen hjälpte förstås, men det blev inte varmare än drygt 10 grader i stugan. Strömmen kom tillbaka vid 22-tiden - och därefter gick det ganska fort att få upp värmen i stugan. För säkerhets skull bäddade jag dock sängen med mitt duntäcke...


Ibland är det bra med en påminnelse om hur lätt det är att ta saker för självklara; när jag köpte stugan såg jag det som en stor bonus att den redan hade el indragen - jag hade kunnat tänka mig en stuga helt utan "moderniteter" (nu har jag för all del inte så många moderniteter - jag har inget rinnande vatten indraget och jag har utedass). Det hade förstås varit besvärligare om jag råkat ut för ett strömavbrott mitt i smällkalla vintern. Jag har börjat fundera på att installera en spiskassett; den värmer ju betydligt mer än att elda i den öppna spisen.


Resten av stugvistelsen ägnade jag åt att göra de sista förberedelserna inför vintern; nu kan snön komma när den behagar. Småfåglarna fick förstås också påfyllning av mat; det är som alltid en livlig trafik till fågelbordet.


               

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards