Av Gunnar H. - 15 april 2018 15:41

Nu är det bara någon enstaka snöfläck kvar i markerna, så det känns definitivt som om våren har kommit. Det blev ett kort besök i stugan denna gång - min lillebror och brorson var med som sällskap (första besöket för dem). Det är förunderligt hur mycket man hinner uträtta på kort tid om man är flera som hjälps åt...

Efersom vädret var varmt och soligt tog brorsonen fram motorsågen (första gången den användes sedan jag köpte stugan - jag fick motorsågen på köpet) ur sin vinterdvala och kapade några fallna trädstammar i lagom längd för öppna spisen. Sedan fortsatte han med att elda upp en gammal träbyrå jag haft liggande under en gran något år och som jag tänkt köra till sopstationen med. Nu är det "problemet" löst. Eftersom brorsonen fortfarande hade energi kvar (även efter en improviserad tävling i luftpistolskytte mot sin far) tog han på sig uppgiften som grillmästare; vi avslutade således kvällen med grillad fläskfile och öl. Gott!

Av Gunnar H. - 8 april 2018 18:01

På bara två veckor har minst hälften av snön förvunnit - nu är ungefär halva tomten snötäckt, men det är bara någon decimeter tjockt snötäcke kvar. Det är fortfarande inte tid för något vidlyftigare utomhusarbete, men jag har i vart fall plockat fram solcellsbelysningen. Det behövdes naturligtvis även fyllas på med fågelmat (sista påfyllningen för säsongen) och en holk behövde spikas fast. Jag drog också fram soptunnorna till sin sommarplats (lite tidigt, sophämtningen börjar i maj), så jag slapp ta hem helgens sopor. För övrigt blev det mest sittande inom- och utomhus (och en shoppingtur till Sala). Vid nästa stugbesök räknar jag med att all snö är borta - då börjar det bli dags (äntligen) att börja elda grenar och liknande i min eldtunna.

Av Gunnar H. - 25 mars 2018 17:23

Vintern verkar gå mot sitt slut - den här helgen var det plusgrader hela tiden och en hel del solsken. Det ligger dock fortfarande snö kvar på hela tomten, så det gäller att hålla balansen när man ska ta sig till stugan. Under fredagen blev det mest stugsittande, men på lördagen hämtade jag upp dottern och hennes hjärtevän på stationen i Sala. Vi åt en utmärkt (och ganska dyr) lunch på Måns-Ols utvärdshus; efter det åkte vi till stugan för fika och en stunds musikunderhållning (ukulele live). På kvällen skjutsade jag dem tillbaka till tågstationen - jag visste inte tidigare att det går direkttåg mellan Stockholm och Sala som bara har 75 minuters restid. Snabbt och bekvämt!

På söndagsmorgonen steg jag upp en timme tidigare än vanligt (eftersom vi gått över till sommartid under natten). Jag möttes av strålande solsken och en ekorre som satt under fröautomaterna och lät sig väl smaka av det som fåglarna sprätt ned på marken. Det var nästan synd att jag inte tagit ytterligare en dag ledigt för att kunna sitta ute i solskenet och njuta av värmen.

Av Gunnar H. - 11 mars 2018 16:27

Vintern kom sent i år, men när den väl kom var det med besked. Så mycket snö har det inte varit i stugan sedan jag köpte den i november 2014. Vid mitt förra stugbesök för två veckor sedan hade jag vissa besvär med att ta mig in på min uppfart, eftersom plogvallen var så pass hög. Snön var dock så pass luftig att jag klarade av att skotta bort den. Denna gång var dock plogvallen ännu högre och bestod av kompakt snö, så det fanns inte en möjlighet att jag skulle klara av att skotta bort den. Jag åkte därför till mina bofasta grannar lite längre nedåt vägen för att om möjligt få telefonnummer till den som ansvarar för plogningen. Det resulterade i att grannen och hans son packade in snösläde och snöskyffel i sin bil och skottade bort såväl plogvallen som min uppfart och även en gångstig till stugan. Helt fantastiska grannar! Utan deras hjälp hade jag aldrig kunnat ta mig till stugan denna gång, så jag är oerhört tacksam.

Det snöade lite lätt på fredagen, men temperaturen höll sig runt nollstrecket - det gick fort att få upp behaglig rumstemperatur i stugan. Förutom att fylla på med fågelmat (i stort sett allt var uppätet) var det inte så mycket att göra utomhus denna gång - ja, dasstunnan behövde tömmas vilket också gjordes. Jag installerade även ett kolmonoxidlarm i stugan - jag är inte helt säker på att det är alldeles nödvändigt, men det är ingen stor kostnad. Förhoppningsvis kan jag sova ännu bättre nu.

För övrigt återupprepade jag rutinen från mitt förra besök - alltså ett besök i Sala och "lyxfika" på Johanssons café. Det är absolut inget fel på Lidls syltmunkar, men - som man säger - omväxling förnöjer.

Av Gunnar H. - 25 februari 2018 14:21

Det blev ännu ett februaribesök i stugan - jag passar på när Gullvalla har klätt sig i vinterskrud. Det hade snöat rätt bra sedan mitt besök för två veckor sedan, så det var en del problem med uppfarten till stugan. Trots fyrhjulsdrift sladdade bilen hit och dit, och till slut blev jag tvungen att ta fram snöspaden för att hamna rätt med bilen. Svettigt värre!

Fredagkväll blev stillsam framför en brasa i öppna spisen och en långfilm på TV. Jag hade tänkt stanna i stugan på lördagen, men ändrade mig och åkte in till Sala och återvinningsvaruhuset; ett par skidstavar (40:-) kan vara bra att ha när man ska ta sig fram i snön. Där fick jag tipset att det var marknad på torget, så det blev ett besök även dit. Det visade sig vara den vanliga blandningen av hemgjorda charkuteriprodukter, yllevantar, flätade korgar, kläder, leksaker och dyra grekiska oliver (80:- för en liten skål). En ost-och baconkorv fick duga som lunch, och stadsbesöket avslutades med lyxfika på kondis.

Lördagkvällen förflöt på samma sätt som kvällen innan - det var också ett myckert vackert   månsken som jag tyvärr inte lyckades fånga med min mobilkamera. På nätterna sjönk temperaturen ned till runt -10, så besöken på utedasset fick gå snabbt!

Eftersom jag hade utebelysningen tänd på kvällen fick jag syn på haren som avsatt alla spår på tomten; jag tror att den smaskade i sig de fågelfrön som fallit ned från fröautomaterna. Det blev en väldig intensitet på fåglarna när jag fyllt dem med nya frön, nötter och talgbollar.

Av Gunnar H. - 12 februari 2018 15:22

Så var det dags för årets första besök i stugan. Det hade gått tre månader sedan senaste besöket, så det var på tiden. Allt var i sin ordning - inga ovälkomna besökare hade varit på besök. Däremot var det gott om harspår runt stugan - jag vet inte om det är en och samma hare som skuttar runt eller om stället är populärt i Gullvallas harkoloni.

Eftersom jag dras med begränsad rörelseförmåga just nu fanns det inte mycket att syssla med utomhus, förutom att fylla på med fågelmat. Det tog inte lång stund innan en nötväcka dök upp, och därefter var ruljangsen i gång. Att se hur fåglarna flyger fram och tillbaka är också en slags avkoppling.

Lördagen och söndagen blev det således mest stugsittande - annars var vädret bra med några minusgrader och lätt snöfall. På måndag morgon varnades det för ihållande "snöoväder", så jag packade ihop och åkte hem på förmiddagen. Nu visade det sig inte alls vara någon fara för påfrestande trafiksituation längs E18/70, så hemresan gick helt problemfritt.

Av Gunnar H. - 29 oktober 2017 22:26

Brittsommaren är över, men det är inte riktigt vinterläge än - tänkte jag och tog en långhelg i stugan. Nu finns det inget som behöver tas itu med utomhus, så stugbesöken kan användas till bara avkoppling. Det gjorde jag också - kopplade av framför en varm brasa med whiskeyspetsad glögg och en film på teve.

Förutom ett besök i den lokala andrahandsbutiken och inhandlande av lördagsmiddag gick så hela helgen i vilans tecken - vädret var mestadels soligt om än ganska blåsigt och inte mer än cirka 5 grader varmt. Jag passade även på att fylla på mer fågelmat; de verkar äta som elefanter, alla dessa talgoxar, nötväckor, blåmesar, entitor och - inte minst - nötskrikor!

Jag har fått ett brev från Bergsstaten, där de informerar om att ett gruvbrytningsföretag (från Australien)  har ansökt om undersökningstillstånd enligt minerallagen. Området de vill undersöka omfattar min fastighet. Om undersökningstillstånd beviljas får det sökande företaget rätt att kartlägga berggrundens beskaffenhet för att se om det finns en fyndighet i området och om den i så fall är brytvärd. Som markägare kan man i princip inte neka till en sådan undersökning; däremot kan man få ersättning för skador och intrång som kan orsakas av undersökningen.

Så, teoretiskt sett kan min lilla stuga stå på en mineralfyndighet som kan resultera i gruvbrytning - det vore ju intressant, inte minst med tanke på min bakgrund som gruvarbetare en gång för länge sedan. Nu tror jag förstås inte på att det kommer att bli aktuellt med gruvbrytning på min fastighet - men tanken har slagit mig att jag kanske ska börja prospektera på egen hand!

Av Gunnar H. - 8 oktober 2017 16:26

Sådär - nu är de sista förberedelserna inför vintern gjorda. Vattenpumpen är urkopplad och undanställd, dasstunnan är tömd och fåglarna har fått mat (som borde räcka någon  vecka - de äter med frisk aptit, de små liven).

Vädret denna helg lockade inte till överdriven utomhusvistelse, men det är ju inte helt fel att sitta i bästa fåtöljen med whiskeyplunta, en bra film på teven och en brasa sprakande i öppna spisen - det är faktiskt riktigt avkopplande.

Stugan kommer förstås inte att stå "obebodd" fram till nästa vår - jag planerar (liksom tidigare år) att göra någon enstaka övernattning även under vintermånaderna. Av någon anledning känns det extra rogivande med stugbesök när snön täcker omgivningarna. Det beror antagligen på min uppväxt i den kalla nord....

Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.