Alla inlägg under juli 2021

Av Gunnar H. - 31 juli 2021 11:15

Det var en dryg månad sedan mitt senaste stugbesök - med temperaturer runt 30 grader har jag medvetet stannat hemma, eftersom det varit för varmt för att uträtta något utomhusarbete (vilket jag alltid känner att jag måste göra vid mina stugbesök). Något svalare väder var nu utlovat, så det kändes som läge för ett nytt besök.


Till min glädje hade inte gräset vuxit alltför mycket, men det behövdes ändå några varv med såväl gräsklippare som buskröjare. Jag hade precis gjort klart det mesta av arbetet när de första regndropparna föll. Man kan verkligen tala om att himlen öppnade sig - det var ett kraftigt regn som föll, följt av ett rejält åskväder. Under de följande dagarna var det ömsom sol, ömsom regn - jag hann dock med den gräsklippning jag planerat; det var länge sedan jag haft en så välklippt tomt.


Jag ringde en lokal snickare som kom och tog mått på konstruktion av ett trädäck till stugan - jag vill ha en plats att sitta (och ligga på) utomhus när vädret så medger. Jag inväntar ett kostnadsförslag innan jag beslutar mig.


Till min förvåning upptäckte jag ett en koltrast byggt bo vid ena stuggaveln; jag trodde att häckningstiden var över. Fågeln var till synes orädd; den dök upp bredvid mig då och då och sprang även in under stugan, vilket jag aldrig tidigare sett en fågel göra. Mot slutet av veckan kändes fågeln nästan som ett husdjur...


Jag passade även på att besöka biodlaren i närheten av min stuga; jag köpte en burk nyslungad honung (vilket jag även gjorde förra året). I vanliga fall räcker en honungsburk cirka fem år för mig - denna honung var dock så god att den tog slut efter knappt ett år. För att vara på den säkra sidan köpte jag därför denna gång en större burk.


                 


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards