Alla inlägg under juli 2023

Av Gunnar H. - 16 juli 2023 21:26

Ibland är det alldeles för varmt, eller kallt, eller för regnigt för att vistats i sommarstugan - så upplever jag det i vart fall. Efter en period med värme och torka blev det lite svalare väder, så då kändes det lämpligt med ett nytt stugbesök - jag hade ju planer på en del utomhusarbete (som helst utförs i lagom varmt och torrt väder). 


En av dessa planer var alldeles ny - nämligen att måla om stugans ytterdörr. Visserligen är blå min favoritfärg, men den blå nyans som stugdörren haft det - troligen - senaste halvseklet såg ganska matt och tråkig ut. Dessutom tycker jag att blått inte är den optimala nyansen till en i övrigt mörk timmerstuga.


Sagt och gjort - jag inhandlade fönsterfärg i nyansen "lingonröd" och efter tre pålagda färglager tycker jag att resultatet blev tillfredsställande. Dörren har förvisso sett bättre dagar, men en helt ny dörr skulle kännas malplacerad i den lilla stugan, så den befintliga dörren får hänga med ett tag till. Jag hittade en remsa takplåt (?) som jag kunde använda som sparkplåt på dörren; den täcker dessutom de värsta skavankerna nedtill.


Jag insåg att nu måste jag ta itu med alla stugfönster; de behöver kittas om och målas lingonröda de med. Innan det är gjort väntar jag med att måla fönsterkarmarna (vilket jag hade tänkt göra vid detta besök). Ett problem är att ett koltrastpar byggt bo vid fönstret på baksidan; ett mindre lämpligt ställe sett ur min synpunkt men troligen förträffligt ur deras (i vart fall när de slipper störas av min närvaro). Jag får avvakta tills deras ungar lämnat boet. Det är för övrigt lite märkligt att de bygger ett bo just där; de byggde ett på precis samma plats förra sommaren. Jag tog bort det i höstas, men i våras var som sagt ett nytt bo på plats.


I övrigt blev det mest småpyssel utfört denna vecka; någon flaggstång blev dessvärre inte uppsatt - det får bli ett projekt senare i sommar. Tanken är ju annars att jag ska kunna sitta på altanen och göra ingenting - vilket jag insett att jag har svårt för. 


                    


                       

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards