Alla inlägg under juni 2023

Av Gunnar H. - 12 juni 2023 23:05

Juni kom med högsommarväder, lagom till ett nytt stugbesök. Nu kändes det som hög tid att ta itu med diverse utomhusarbeten.


Det primära var att installera vattenpumpen; med några års erfarenhet går det numera på en kvart innan arbetet är klart. Det är lika fascinerande varje år att bara vrida på en kran för att få friskt vatten flödande...


Det sekundära var gräsklippning - till min glädje hade gräset ännu inte hunnit växa sig så högt (sannolikt på grund av det torra och varma vädret). Det tog bara ett par timmar (med frekventa pauser) innan jag kände mig nöjd med resultatet. Jag tror inte att jag kommer att behöva klippa gräset igen förrän till sensommaren - det sägs att det kommer att bli en varm och torr sommar 2023. 


Det tertiära var att måla samtliga fönster- och dörrkarmar; de har vid det här laget fått en tämligen mörk beläggning av diverse organiskt material. Det är nio år sedan jag köpte stugan och jag har inte underhållit dessa karmar (som jag kanske borde ha gjort). De behöver rengöras och slipas innan de målas om; jag har nu rengjort hälften och fortsätter med resterande vid nästa besök. Dessvärre har en fågel bestämt sig för att bygga sitt bo vid ett av fönstren, så jag kan inte åtgärda det fönstret förrän fågelungarna i boet är flygga. 


Jag passade också på att inventera och städa i uthuset; de tidigare ägarna lämnade ju kvar det mesta och jag har fortfarande inte hunnit gå igenom allt. Det finns till exempel tegelstenar så det troligen räcker till at bygga en skorsten - jag kanske kan använda dem till att bygga en utegrill. Där finns även några bord som jag troligen inte har någon användning för; nu tar de bara plats i uthuset.


Det var som sagt mycket varma dagar, så det blev inte alltför mycket utomhusarbete uträttat - ibland är det skönt  att bara sitta still och glo. Det är också skönt att ta sig en dusch i min egenhändigt konstruerade utedusch - det går åt cirka 25 liter vatten för att ta en fem minuters uppfriskande dusch. Campingduschen från Biltema fungerar utmärkt.


Det är bråda tider för fåglarna nu - glädjande nog verkar de flesta av mina holkar ha fått hyresgäster. Flera av dem är dessutom bebodda av svartvit flugsnappare. Hackspetten är på holkarna, men klokt nog har jag försett alla holkar med metallskydd runt ingångshålet; hackspetten kommer i vart fall inte åt fågelungarna den vägen. 


Apropå fåglar - det är en upplevelse att i skymningen sitta på altanen och lyssna till den symfoni som spelas upp: Morkullan som flyger fram och tillbaka över stugan med sitt speciella läte, koltrasten som sjunger i en trädtopp och kattugglan som ropar en bit bort. Mycket rogivande!


                 









Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards