Alla inlägg under april 2022

Av Gunnar H. - 17 april 2022 20:52

Påsken kom och med den det vackra vädret - det blev således ett nytt stugbesök. Tanken var att denna gång inte vila utan att påbörja byggandet av ett räcke runt mitt nyuppförda trädäck. Jag hann dock slumra till i solstolen några minuter.


Det gick förvånansvärt lätt med arbetet; efter några timmar med mätande, borrande och skruvande var de åttkantiga stolparna på plats - och det verkar vara tillräckligt stabilt för sitt syfte. Att det var behagligt väder gjorde förstås sitt till att arbetet gick så pass snabbt. Nu återstår "bara" att bestämma utformningen av själva räcket; det lutar åt en enkel konstruktion med längsgående ribbor. Jag vill ju att räcket ska "smälta in i naturen" genom att se tämligen obearbetat ut...


Fågelmaten var naturligtvis slut, så jag fyllde på med mer frön, talgbollar och jordnötssmör. Fåglarna har verkligen vaknat till liv nu - det är fågelsång nästan dygnet runt. Fåglarna har också påbörjat inredningen av holkarna - de plockar bland annat mjuk mossa där de kan. 


Till min glädje kom en flock tranor flygande över stugan, ystert trumpetande - ett säkert vårtecken!


Även insekterna har vaknat till liv - det är gott om fjärliar och humlor som besöker de (än så länge) fåtaliga blommor som tittar fram. När jag kom till stugan på fredagen låg det ett snötäcke kvar på halva tomten; efter två dagar med solsken smälte det bort. Nu tror jag inte på mer snö denna vår.


           


Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards