Direktlänk till inlägg 2 augusti 2022

Räcke(r) det nu?

Av Gunnar H. - 2 augusti 2022 22:03

Det varma och soliga vädret fortsätter, så det var dags för ett nytt stugbesök. Denna gång hade jag avsikten att inte göra annat än sitta i solstolen mest hela tiden - men det blir som bekant inte alltid som man tänkt sig.


Jag var tvungen att tänka om vad gäller replösningen för mitt nyuppsatta räcke runt trädäcket - även om sisalrep ska tåla utomhusklimat har det visat sig att det krymper och återfår sin storlek när det är fuktig väderlek. Det får till följd att repändarna släpper från sina förankringspunkter. Eftersom jag inte vill hålla på och skruva fast dem vid varje besök beslöt jag mig för att återgå till min ursprungliga plan - i stället för rep blev det träribbor. Som tur var hade jag redan införskaffat dylika och till min stora glädje var de tilltäckligt långa - nästan på centimetern - för att kunna skruvas fast på stolparna utan att behöva skarvas (det ser ju lite snyggare ut om man slipper skarvar). Att fästa dessa träribbor gick snabbt; dagen efter oljade jag in dem med vanlig träolja, nedmörkad med färgpigment. Jag prisade mig själv för detta - dagen efter kom det några rejäla regnskurar, men tack vare träoljan torde regnet inte påverka träribbornas livslängd negativt.


Jag var tvungen att åka till en lokal byggmarknad för att köpa 3,3 meter inpregnerad regel; den använder jag som förstärkning till överliggaren. Nu är det ju inte meningen att man ska sitta på räcket, men det håller absolut att luta sig emot.


Det blev således en enkel (och billig) lösning jag landade i; förhoppningsvis kommer den att bestå något årtionde eller så. Jag tycker att räcket väl smälter in i miljön. Nu tror jag förresten att jag kan kalla det hela "altan" - ett trädäck (antar jag) är synonymt med en altan utan räcke...


Jag städade undan en del av det material som blev över vid bygget av trädäcket - från baksidan av stugan till baksidan av uthuset. Ingen lång flyttning, men nu ser det snyggare ut runt stugan. Jag ska fundera på vad jag kan använda detta överblivna material till - kanske grunden till ett ordenligt pumphus.


Den övriga tiden använde jag mestadels till att sitta på en stol och glo; fågellivet lyser med sin frånvaro vid denna tid på året. Inte ens fågelsång bjöds jag på (med undantag för skogsduvornas och kråkornas serenader och min bofaste grannes alerte tupp). Några ekorrar var allt som syntes i djurväg. 


               






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunnar H. - Fredag 29 mars 22:46

Nu verkar vintern ha gjort sitt för denna gång - all snö på tomten var borta. Nu är marken i stället nästan lik en myr; det går inte att gå torrskodd på stora delar. Marken brukar dock torka upp ganska snabbt när solen sätter igång att värma upp natu...

Av Gunnar H. - Tisdag 27 feb 00:03

Årets andra stugbesök inleddes med sol - jämfört med förra månadens besök hade snötäcket minskat rejält i omfång; fläckvis var marken bar. Nu tror jag förstås inte att vintern är över än - det kommer nog att dröja åtminstone en månad innan det känns ...

Av Gunnar H. - Måndag 15 jan 16:52


Det första stugbesöket år 2024 gjorde jag då något mildare väder utlovades under några dagar. Tanken var att se till att allt var som det ska vara och att utfodra småfåglarna.   Precis som jag hade befarat gick det inte att utan vidare köra in på...

Av Gunnar H. - 11 oktober 2023 20:26

Hösten har varit osedvanlig varm hittills, men allting har ju som  bekant en ände. Nu var det läge att utnyttja det soliga vädret till att förbereda stugan för den kommande vintern - ett arbete som inte tar alltför lång tid; viktigast är att koppla u...

Av Gunnar H. - 20 augusti 2023 20:41

Den här sommaren har - hittills - varit lite speciell; har det inte varit för varmt har det varit för regnigt. Ingen av dessa vädertyper har känts optimala för ett stugbesök; som jag tidigare nämnt vill jag göra så mycket utomhusarbete som möjligt vi...

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards