Alla inlägg under maj 2023

Av Gunnar H. - 10 maj 2023 22:54

Våren fortsätter sitt intåg - soligt väder med temperaturer upp till 20 grader utlovades, så det blev läge för ett nytt stugbesök. Nu håller sig den nattliga temperaturen ovanför nollstrecket, vilket känns bra. Denna gång var det så varmt i solen att jag lyckades dåsa till en liten stund.


Jag hade inga ambitioner att sätta igång med utomhusarbetet - det känns fortfarande en aning för tidigt för det. Däremot var det hög tid att kontrollera och komplettera solcellsbelysningen runt om stugan. Jag hade med mig några nyinköpta solcellslampor som fästs i hängrännan; de visade sig ge ett ganska starkt och varmt sken ned på altanen när mörkret föll på. Således en bra investering för 149:-.


Jag iordningställde den sista fågelholken - nu kan jag erbjuda drygt dussinet nystädade bostäder till hågade spekulanter. Det är ett idogt flygande och sjungande i träden nu; speciellt intressant är att den svartvita flugsnapparen återkommer vår efter vår (det kan i och för sig vara avkommor till det första paret). Hanen försöker locka till sig honor med sin skönsång; han visar dem holkarna och hon väljer vilken hon vill flytta in i (ungefär som det går till hos människosläktet).


Övriga besök från djurlivet bestod av ekorre (kan ha varit samma individ jag såg vid fyra tillfällen) och en hare som skuttade förbi alldeles vid altanen. Vildsvinen som förr om åren har varit på besök och bökat runt i marken verkar ha flyttat på sig; i vart fall såg jag inga spår av dem.


Nu vilar jag upp mig hemmavid några veckor innan det är dags att ta itu med utomhusarbetet i stugan; det finns ju som bekant alltid något som behöver fixas eller förbättras...


         






Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards