Alla inlägg under juli 2022

Av Gunnar H. - 7 juli 2022 21:00

Sotaren hade aviserat ett besök i min stuga; eftersom jag ville vara på plats vid besöket blev det ånyo en stugtripp. Turligt nog för sotaren gjorde regnet ett uppehåll vid hans besök; han stannade inte länge eftersom han inte hittade mycket att sota i min skorsten/öppna spis. Nu dröjer det tre år till nästa sotning; brandskyddskontroll utförs vart sjätte år. Sotningen kostar ju ett antal hundralappar, men det kan det vara värt med tanke på att risken för soteld minimeras.


Jag klippte färdigt gräsmattan; det var soligt den dagen men hade regnat föregående dag. Det gjorde att marken var relativt vattensjuk, så det var ganska tungt att skjuta gräsklipparen fram och tillbaka. Efter några timmar var det dock klart; nu får gräsmattan vila till maj/juni nästa år. 


Något ytterligare arbete blev det inte denna gång (jag måste ju hinna vila också). Några minuter ägnade jag åt att beskåda fågellivet från min altan (jag kallar det altan i stället för däck eftersom det nu finns ett räcke runt om). Det verkar som om några fågelpar har satt igång med en andra häckning - i vart fall förekom det flygtrafik till och från flera av fågelholkarna. Jag satte återigen upp åtelkameran; det ska bli intressant att senare se om jag haft några besökare vid stugan.


Myggplågan verkar vara rejäl i år - utan heltäckande klädsel och mygghatt går det det inte att vistas utomhus lång stund. Myggspiral och citronellaljus verkar inte ha alltför avskäckande effekt, så nu har jag köpt en Thermacell "myggdödare" - med tanke på att den är relativt dyr hoppas jag verkligen att den håller vad reklamen lovar.


Jag tog även årets första utedusch - efter några dagar i värmen är det skönt med en dusch, även om den bara varar några minuter. Förberedelserna tar ju en stund men det är det värt, med tanke på välbefinnandet efteråt.


         







Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards