Alla inlägg under maj 2022

Av Gunnar H. - 14 maj 2022 21:06

Medelhavsvärme var på ingående, läste jag i tidningarna - så då var det läge för ett nytt stugbesök med främsta uppgift  att färdigställa räcket till min lilla "altan". Det stora jobbet med att fästa stolpar hade jag ju redan gjort, så vad som nu återstod var att fästa en överliggare på dessa stolpar (och något mellan golvet och överliggaren). Eftersom jag hade bestämt mig för att göra det så enkelt som möjligt (inga påkostade lösningar) blev det en lösning med sisalrep - om dessa kommer att stå emot väder och vind lär snart visa sig. Fungerar det inte får jag hitta på en annan lösning.


Det tog några timmar (inklusive materialtransport) innan allt var på plats - det blev i stort sett som jag hade tänkt mig. Jag skruvade också fast några solcellslampor på räcket; de lyste trevligt när mörkret föll. Nästa år kanske jag målar hela räcket i någon trevlig färg (impregnerat trä bör ju som bekant få vila något år eller så innan det målas).


När jag var färdig med arbetet och städade undan blev jag stungen i handflatan av en geting - jäklar så ont det gjorde! Det måste ha varit någon gång i min barndom det senast hände. Underligt nog hände det på precis samma ställe där jag tog kål på ett helt getingbo förra sommaren - tanken slog mig att just denna geting väntat sedan dess på att få hämnd. Svullnaden och smärtan håller som tur är på att avta nu.


Fågellivet är i full gång - det är fågelsång och kvitter från soluppgång till solnedgång. Mina holkar verkar ha fått hyresgäster, trots att jag inte hunnit städa ur dem denna vår (och nu är det ju för sent att göra det).Det är speciellt trevligt att se den svartvita flugsnapparen återvända år efter år - den har ju flyttat söderut under vinterhalvåret. 


Marken är täckt av gullvivor och vitsippor - nu känns det som om sommaren inte är långt borta


                

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards