Alla inlägg under augusti 2022

Av Gunnar H. - 22 augusti 2022 23:56

För de flesta börjar sommaren lida mot sitt slut, men för oss åldersrika spelar det egentligen ingen roll vilken månad det är - är vädret tillräckligt varmt kan vi fortfarande njuta av sensommaren.


Vid detta besök var vädret lite blandat - omväxlande sol och regn. Eftersom jag hade lite utomhusarbete att utföra blev det till att passa på mellan regnskurarna. Det börjar kännas aningen tjatigt med mitt altanräcke - det som en normal person hade klarat av på en dag eller två har jag hållt på med sedan april månad. Nu är dock nästan allting målat och klart - några smärre detaljer återstår.


Jag har funderingar på att ta ned några träd framför stugan eftersom de stjäl mycket sol under dagen. I avvaktan på ett slutgiltigt beslut sågade jag ned några grenar på björken precis framför stugan; nu kommer solen kanske åt aningen bättre. 


Djurlivet lyser fortfarande med sin frånvaro, men på fredagkvälllen blev stugan mer eller mindre invaderad av flygmyror. De är visserligen harmlösa, men mycket irriterande att ha inomhus eftersom de kommer i så stora mängder. Med hjälp av insektspray lyckades jag hålla de flesta borta; på morgonen låg det myror i drivor vid dörrtröskeln. Som tur är svärmar de bara någon enstaka dag under året.


Söndagkvällen avslutade jag med en utomhusdusch och ett besök på pizzerian i grannbyn; det känns fortfarande snudd på overkligt att sitta i stugan och äta en nygräddad pizza.   


           




Av Gunnar H. - 2 augusti 2022 22:03

Det varma och soliga vädret fortsätter, så det var dags för ett nytt stugbesök. Denna gång hade jag avsikten att inte göra annat än sitta i solstolen mest hela tiden - men det blir som bekant inte alltid som man tänkt sig.


Jag var tvungen att tänka om vad gäller replösningen för mitt nyuppsatta räcke runt trädäcket - även om sisalrep ska tåla utomhusklimat har det visat sig att det krymper och återfår sin storlek när det är fuktig väderlek. Det får till följd att repändarna släpper från sina förankringspunkter. Eftersom jag inte vill hålla på och skruva fast dem vid varje besök beslöt jag mig för att återgå till min ursprungliga plan - i stället för rep blev det träribbor. Som tur var hade jag redan införskaffat dylika och till min stora glädje var de tilltäckligt långa - nästan på centimetern - för att kunna skruvas fast på stolparna utan att behöva skarvas (det ser ju lite snyggare ut om man slipper skarvar). Att fästa dessa träribbor gick snabbt; dagen efter oljade jag in dem med vanlig träolja, nedmörkad med färgpigment. Jag prisade mig själv för detta - dagen efter kom det några rejäla regnskurar, men tack vare träoljan torde regnet inte påverka träribbornas livslängd negativt.


Jag var tvungen att åka till en lokal byggmarknad för att köpa 3,3 meter inpregnerad regel; den använder jag som förstärkning till överliggaren. Nu är det ju inte meningen att man ska sitta på räcket, men det håller absolut att luta sig emot.


Det blev således en enkel (och billig) lösning jag landade i; förhoppningsvis kommer den att bestå något årtionde eller så. Jag tycker att räcket väl smälter in i miljön. Nu tror jag förresten att jag kan kalla det hela "altan" - ett trädäck (antar jag) är synonymt med en altan utan räcke...


Jag städade undan en del av det material som blev över vid bygget av trädäcket - från baksidan av stugan till baksidan av uthuset. Ingen lång flyttning, men nu ser det snyggare ut runt stugan. Jag ska fundera på vad jag kan använda detta överblivna material till - kanske grunden till ett ordenligt pumphus.


Den övriga tiden använde jag mestadels till att sitta på en stol och glo; fågellivet lyser med sin frånvaro vid denna tid på året. Inte ens fågelsång bjöds jag på (med undantag för skogsduvornas och kråkornas serenader och min bofaste grannes alerte tupp). Några ekorrar var allt som syntes i djurväg. 


               






Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards