Alla inlägg under augusti 2023

Av Gunnar H. - 20 augusti 2023 20:41

Den här sommaren har - hittills - varit lite speciell; har det inte varit för varmt har det varit för regnigt. Ingen av dessa vädertyper har känts optimala för ett stugbesök; som jag tidigare nämnt vill jag göra så mycket utomhusarbete som möjligt vid mina stugvistelser - och då vill jag ha ett lagom varmt och torrt väder.


Nu sade i vart fall väderprognoserna att veckan skulle bli precis enligt mina önskemål, så det blev ett nytt långbesök (d.v.s. sex dagar). Planen var denna gång att fixa till altanräcket (jag har snart tappat räkningen på alla ändringar jag gjort). Eftersom det nu gått ett år sedan jag byggde räcket var det dags att måla det - man ska ju enligt experterna inte måla tryckimpregnerat virke förrän efter minst ett år. 


Att måla ett räcke låter som något man klarar av på ett par timmar - men för mig tog det fem dagar innan det hela var klart. Det var ett mer pillrigt jobb än jag hade föreställt mig, och det krävdes emellanåt smått akrobatiska övningar för att komma åt att måla på alla ställen. Men nu är räcket i alla fall färdigmålat för denna gång - jag hoppas att jag valde rätt sorts färg som kommer att hålla sig fin i många år framöver.


Förutom målandet hann jag med årets första grillning - vädret var så pass bra att det gick att sitta på altanen och inmundiga de kryddiga korvarna, nedsköljda med päroncider. En stunds avkoppling var precis vad som behövdes.


Jag satte även upp en skylt med "gatuadressen" till stugan vid min infart - tanken med den är att mina besökare enklare ska hitta till stugan. På landet finns det ju som bekant sällan eller aldrig några gatuskyltar som visar namnet på vägen...


              

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards