Direktlänk till inlägg 9 mars 2015

Sjätte natten i sommarstugan

Av Gunnar H. - 9 mars 2015 21:05

Nu när vintern verkar vara över för denna gång börjar det kännas smått oroligt i kroppen vad gäller sommarstugan - nu vill jag syssla med "friluftsaktiviteter" av varierande slag! All snö är borta från min tomt nu, så nu kan jag börja planera vad jag vill (och inte vill) göra med mina ägor.


Det var dock fortfarande lite kallt (och mycket blåsigt), så det blev mest inomhusaktiviteter även denna gång. Jag har möblerat om lite - jag insåg att med ett så begränsat utrymme finns det t.ex ingen anledning att ha tvenne matbord. Således demonterade jag det ena och nu ser det genast lite rymligare ut i storstugan. Jag insåg också att jag måste skaffa en bättre stege till sovloftet - den nuvarande är alldeles för ansträngande för en gammal man att använda. Upp gick det att komma, men att ta sig ned igen var lättare sagt än gjort...


Jag satte också upp ett par små brandsläckare - men jag hoppas förstås att de aldrig ska komma till användning!


Jag hann också ta en titt i uthuset - och det är en hel del bra saker som den förre ägaren överlät till mig. Det ska bli intressant att gå igenom alla lådor så småningom. Jag passade också på att rensa alla fågelholkar på tomten - nu visade det sig tyvärr inte finnas så många av dem; två hela och en som jag har tagit hem för att reparera. Jag ska nog sätta upp fler ganska snart.


Att använda utedasset känns fortfarande besvärligt, så prio ett är att bygga ett nytt och bättre sådant. Att köpa en färdig byggsats vore ju förstås enklast, men jag tycker att de är häpnadsväckande dyra. Å andra sidan är ju inte lösvirke gratis, så jag får grunna vidare på saken.


 


       Nu


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunnar H. - Fredag 29 mars 22:46

Nu verkar vintern ha gjort sitt för denna gång - all snö på tomten var borta. Nu är marken i stället nästan lik en myr; det går inte att gå torrskodd på stora delar. Marken brukar dock torka upp ganska snabbt när solen sätter igång att värma upp natu...

Av Gunnar H. - Tisdag 27 feb 00:03

Årets andra stugbesök inleddes med sol - jämfört med förra månadens besök hade snötäcket minskat rejält i omfång; fläckvis var marken bar. Nu tror jag förstås inte att vintern är över än - det kommer nog att dröja åtminstone en månad innan det känns ...

Av Gunnar H. - Måndag 15 jan 16:52


Det första stugbesöket år 2024 gjorde jag då något mildare väder utlovades under några dagar. Tanken var att se till att allt var som det ska vara och att utfodra småfåglarna.   Precis som jag hade befarat gick det inte att utan vidare köra in på...

Av Gunnar H. - 11 oktober 2023 20:26

Hösten har varit osedvanlig varm hittills, men allting har ju som  bekant en ände. Nu var det läge att utnyttja det soliga vädret till att förbereda stugan för den kommande vintern - ett arbete som inte tar alltför lång tid; viktigast är att koppla u...

Av Gunnar H. - 20 augusti 2023 20:41

Den här sommaren har - hittills - varit lite speciell; har det inte varit för varmt har det varit för regnigt. Ingen av dessa vädertyper har känts optimala för ett stugbesök; som jag tidigare nämnt vill jag göra så mycket utomhusarbete som möjligt vi...

Presentation


Den här bloggen handlar om livet i min lilla sommarstuga.

Väder

klart.se

Tid

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards